Странице

недеља, 16. фебруар 2014.

25 najseksepilnijih pesama YU rocka


Pre četiri godine na portalu Urbana Srbija pojavio se tekst „Velika zavera u YU rocku“ nepoznatog autora, duhovita „reportaža“ o Živanu Velisavljeviću, nekadašnjem pomoćniku načelnika Resora državne bezbednosti i vođi operacije „Miljacka“, koja je trajala pune 22 godine i tokom koje je služba državne bezbednosti regrutovala najveća imena jugoslovenskog rocka kao svoje agente.

Priča je doživela veliki publicitet, neki su u nju, bogami, i poverovali – njenu istinitost su, za svaki slučaj, proverile i jedne veoma čitane dnevne novine – a oni koji su je doživeli kao duhovitu špijunsku pripovetku složili su se da je njen autor vrlo vešt na peru, da u prste poznaje istorijat jugoslovenske rock muzike, i da je – veoma duhovit. Tako Velisavljević „otkriva“: „Služba državne bezbednosti je bila zadužena i za pripremanje konceptualnih albuma koji su imali funkciju da se zavrte u etru u slučaju rata, pa čak i nuklearne apokalipse. To su tzv. Albumi sudnjeg dana, tako smo ih zvali u službi, na njima su snimljene poslednje pesme na svetu, pesme uz koje je ovaj narod trebalo da preživi nuklearnu zimu. [...] Takve pesme u principu su pravljene za slučaj da u bunkerima posle nuklearnog rata moraju da se ljudi stimulišu na produžavanje rase. Pustiti takvu pesmu u etar u regularnim okolnostima je krivično delo. Ti snimci se nalaze u sefu Načelnika SDB dan-danas.“  „Velisavljević nerado govori o ovim pesmama“, kaže autor. „Ipak, posle velikog navaljivanja rekao je da je neke od njih pisao Kiki Lesendrić a da ih pevaju Zana Nimani, Anja Rupel i Marina Perazić.“

I dok se pitamo kakve se to opasne pesme čuvaju u trezoru DB-a, možemo samo pokušati da listu sličnih pesama načinimo od onoga čime raspolažemo. Ovom prilikom vam nudimo listu najseksepilnijih domaćih pesama – listu sasvim subjektivnu, razume se, kakva je i svaka lista ovog tipa. Subjektivnost je ovde izraženija tim pre što ono što nekim ljudima u ljubavi prija, uključujući tu i soundtrack, kod drugih ima sasvim suportno dejstvo (jedna prijateljica mi je, kada sam joj rekao da planiram da napišem ovakav tekst, poverila da ona jednom od najseksepilnijih pesama sa ovih prostora smatra pesmu „Udri, brko, po rakiji“ bosanskog dua Mara i Lole). Valja naglasiti da kriterijum pri izboru nije bila erotičnost, već seksepil – dakle nešto sasvim subjektivno, što se najčešće otrže svakoj definiciji – pa na listi nema pesama poput „Skakavac joj zaš'o u rukavac“, „Volim, volim, volim, volim žene“, „Fa-fa-fa“, „Malena“, „Pesma o jednom petlu“, „Sve su seke jebene“, „Prljavi muškarci“, „Žikino kolo“, „Što ja volim taj sex“, „U ritmu dlakave guze“, „Bolje soko u ruci nego guska u krevetu“ i drugih izvrsnih pesama koje će svakako naći svoje mesto u radovima na temu erotičnog u jugoslovenskoj rock poeziji.

25. Dejan Cukić – Zajedno (Zajedno, 1989)
Eto, ko bi rekao da je taj fini, kulturni čovek nekada imao pesme ovako bezobrazne, sjajne za striptiz – mada je, ako ćemo pravo, zasluga kompozitora, dvojca Lennon-McCartney, podjednako velika kao i zasluga Cukića, gitaiste Vlade Negovanovića i producenta Saše Habića, koji su ovu pesmu oblikovali u duhu najfinijeg popasto-bluesastog hard rocka osamdesetih.

24. Tragači – Crveno (Kako je propao rokenrol, 1989)
„Plavuše su zabavne brinete su fine / Ali ako želiš moćno zadovoljstvo sine / Nađi sebi riđokosu ženu / Potrebna je riđokosa žena / Pa da vidiš čuda neviđena / Slušajte pastuvi straćiste živote / Ako niste kleknuli i probali divote / Riđokose žene.“ Ovako su Dejan N. Kostić i Aleksandar Blagojević prepevali stihove Brucea Springsteena, stihove sa kojima će se, jamačno, složiti svi muškarci kojima je, kao i Đuri, vođi Tragača, crveno boja ljubavi, ali i svaka crvenokosa devojka. Grupa Tragači iz omnibus filma Kako je propao rokenrol izvodi potentni garažni rok (pesme pisao Koja), a pesma „Crveno“ je idealna kao deo soundtracka za vođenje ljubavi bez romantike.

23. Bel Tempo – Modesty Blaise (Modesty, 1992)
U tabu koji je grupa Xenia srušila „Mojom prijateljicom“ beogradski duo zakoračio je korak dalje, snimivši ovu smooth jazz numeru kojoj naročit kvalitet daje upečatljiva interpretacija Suzane Petričević, koja u ovoj pesmi poredi svoju prijateljicu sa najfatalnijom od svih strip junakinja, pozivajući je da igra samo sa njom i „ostavi dečake da žele“.

22. Divlji Anđeli – Voli te tvoja zver (Divlji Anđeli, 1982)
Kada sam kolegama iz redakcije najavio ovaj tekst, jedna od koleginica me je upitala da li će se na listi naći i „Voli te tvoja zver“, jedini hit sa jedinog albuma tinejdžerskih idola iz ranih osamdesetih. Na moje priznanje da se ta pesma nije našla ni u najširem izboru iz koga je trebalo sastaviti ovu listu i da mi je njen tekst oduvek bio pomalo jezovit, odgovorila mi je da njena erotičnost u dobroj meri potiče od te jezovitosti i da je ta pesma za nju „čisti seks“. Tako sam rešio da učinim ono što nisam učinio valjda deceniju – da još jednom vrlo pažljivo poslušam tu pesmu. I tako sam u ovoj pop rock pesmici otkrio kvalitete kakve sam zaboravio da poseduje – izvrsna produkcija (Saša Habić), sjajna melodija i tekst koji možete čitati na razne načine, sve to zajedno tvori atmosferu izuzetno erotičnu.

21. Irina & VI – A krv mi vri (A krv mi vri, 2002)
Ova pesma, jasno, više ulazi u red pesama sa erotskim motivima ali ne nužno seksepilnih. No kada Irina Kapetanović svojim promuklim, janisjopliovskim glasom vikne „A krv mi vri!“, krv vam lako može provreti.

20. Zana – Dodirni mi kolena (Dodirni mi kolena, 1982)
Nosio je glas Zane Nimani, kao i njegova vlasnica, neku vrstu pritajenog seksepila, nešto što vas može naterati da, kada ga čujete, poželite da smesta zagrlite to stvorenje koje peva. Takva vrsta seksipila (iako ne i sam seksepil) nedostajao je i Natašama, o Jeleni Galonić da i ne govorimo, pa i svakoj drugoj našoj pop pevačici. Nijedna nije, iako su se mnoge (uključujući i Severinu Vučković) trudile, uspela da kako valja otpeva stihove: „Dodirni mi kolena, to bih baš volela“... Mada, valja pomenuti da su pop punkeri Lude Krawe i Milana, pevačica grupe Super S Karamelom, ponudili više nego zanimljivu verziju pesme.

19. ITD Band – Gradske cure (Plavi vojnik, 1986)
Iako ne spada u vrhunce jednog od najpotcenjenijih tekstopisaca jugoslovenske rock scene, Miroslava Drljače Rusa, u tekstu „Gradskih cura“, kojima egzotičan prizvuk daje preplitanje električne gitare i karipskih perkusija, može se lako pronaći svaki mladić lud za nekom (vele)gradskom curom. Gradske cure uvek lažu. I to ih čini tako zanimljivim.

18. Haustor – Babilonske baklje (Treći svijet, 1984)
Iako je Darko Rundek više pesnik trećeg sveta nego pesnik sveta, nema među našim pesnicima nijednog za koga bi se više činilo da je zavirio u Alef u podrumu gospodina Danerija. Otuda egzotične slike (egzotika je veoma često po samoj svojoj prirodi erotična nama Evropljanima) u njegovim pesmama deluju tako živo i – proživljeno. Ovakvom egzotikom obojena erotika dobija na naboju, pa tako slušajući „Babilonske baklje“ lako možete osetiti snagu kojom je pulsirala ljubav na nekom neobičnom, tajanstvenom mestu, u vreme koje je prošlo, ili koje će tek doći.

17. Elemental – Romantika (Male stvari, 2004)
Ah, Remi, zar ima nekog ko može da „raspravlja i ostavlja te samu“ kad mu tim glasom kažeš: „Teško je mislit na romantiku, / slušat razum, logiku / kad si tako mmm-dobar, / teško je glumit manire fine, / samo brijem kak da te skinem, / tako si mmm-dobar“? Ova pesma pršti od seksepila, iako se ne završava hepiednom. A kad je o tome reč, baš i ne može da vam (ako ste muško, razume se) bude žao junakinje – normalno da je „lover man ispao totalni amater“ kad je kući odvela nekog „šećera“ lepog lica. Tako joj, vala, i treba.

16. Oktobar 1864 – Želim te (Igra bojama, 1988)
Još jedna od pesama koje kao da su napisane da bi bile podloge za striptiz. Funky ritam, bluesy zvuk orgulja i klavira, blago baršunasti glas Tanje Jovićević, solo na saksofonu čine idealan soundtrack za striptiz u polumračnoj, možda malo zadimljenoj sobi, sa svetlom velegrada koje se probija kroz roletne i osobom koji striptiz izvodi skidajući odelo sa sve kravatom i šeširom.

15. Jakarta – Spiritus (Maske za dvoje, 1984)
Energični pop funk „Spiritus“, sa zavodljivim saks solom Paula Pignona i refrenom „Ti mi se tako sviđaš, / Tako mi se sviđaš, / Tako lepo pričaš, / Tako mi se sviđaš“ je i danas idealna za upućivanje zavodljivih pogleda preko plesnog podijuma. Ovu pesmu su u skorije vreme ponovo otkrili Trigger i SevdahBABY & Djixx. I dok je u u Triggerovoj verziji pesma, uprkos industrial metal ruhu, zadržala nešto malo od svoje zavodljivosti (za šta je umnogome zaslužan sugestivan vokal Milene Branković i oneobičavanje postignuto neprilagođavanjem pesme ženskom rodu), u verziji SevdahBABY i Djixx „Spiritus“ je postala sterilan komad elektronike, kome nešto seksepila uliva tek spot sa lepom Djixx u glavnoj ulozi.

14. Dino Dvornik – Hipnotiziran (Pandorina kutija, 2008)
Sigurno poznajete takvu devojku. Privlačna je, inteligentna, duhovita, elegantna, pa ipak, njen seksepil ne dolazi samo od toga, niti od toga kako priča, kako hoda, kako se osmehuje. Njen seksepil dolazi od nečega skrivenog i neuhvatljivog. Naelektrisani funk komad „Hipnotiziran“ idealan je soundtrack za ulazak te devojke u prostoriju, sa bitovima koji prate udarce njenih štikli o pod.

13. Osvajači – Krv i led (Krv i led, 1991)
Lično verujem da nema boljeg muzičkog afrodizijaka od hard rocka. Ipak. malo je u našem hard rocku tako dobrog sountracka za „one stvari“ kakve su pesme AC/DC-a, Whitesnakea, Mötley Crüea i Aerosmitha, no bilo je ponekih bisera, među kojima istaknuto mesto svakako zauzima „Krv i led“. Imali su (valja li naglasiti: pravi) Osvajači u svojoj karijeri i pesama znatno erotičnijih („Sad mi treba...“, „Bledi ruž“), no nijedna nije imala senzualnosti naslovne numere sa njihovog prvenca. Sa prštećim bubnjem Miše Race, melodičnim gitarskim deonicama Dragana Uroševića i prekrasnim klavirskim deonicama Laze Ristovskog, „Krv i led“ je idealna pesma za striptiz.

12. SevdahBABY & Djixx – Pređimo na stvar (singl, 2011)
Ako su obradom „Spiritusa“ i omanuli, ovom pesmom SevdahBABY & Djixx pogodili su pravo u centar, podarivši curama dvadesetprvog veka pesmu ukusno bezobraznu, pesmu kojom očas posla mogu smuvati neodlučne momke, pesmu obojenu latino elementima koja može biti podjednako efektna u uzavrelim velegradskim klubovima, na obali mora ili u intimnoj, kućnoj atmosferi.

11. Oliver Mandić – Ljuljaj me nežno (singl, 1978)
Ne možemo da se ne pitamo kojim bi putem išle karijere Olivera Mandića i Maje Odžaklijevske da se ona 1978. pojavila na zakazanom snimanju i da on nije, na nagovor producenta Enca Lesića, otpevao pesmu koju je komponovao. Ova disco numera, sa sjajnim duvačkim deonicama i vragolastim tekstom Marine Tucaković, predstavljala je savršen predložak za obradu koju je 1991. godine snimila beogradska glam metal grupa Karizma.

10. Riblja Čorba – Kad hodaš (Večeras vas zabavljaju muzičari koji piju, 1984)
 „Kad hodaš“, jedna od najnežnijih i „najljubavnijih“ rock pesama jugoslovenske scene, pesma je onih koji nose jednu davnu, nikad sasvim prežaljenu ljubav, jednu od onih koje nikad sasvim ne prolaze i koje i nakon decenije umeju da žacnu. „Tako nešto Bora nikad ne bi mogao da napiše“, kažu mnogi. Tačno, nešto tako nežno i tanano Bora nikad ne bi mogao napisati. „A Bajaga je nije umeo otpevati“, dodaju drugi. I oni su potpuno u pravu. Toliku količinu strasti u ovu pesmu Bajaga-pevač nikad nije umeo uneti.

9. Električni Orgazam – Spojimo se sad (Zašto da ne!, 1994)
Evo saveta čitaocima: izborite se na žurci za svoje pravo na jednu pesmu, pustite „Spojimo se sad“ – biće primljena bolje nego što mislite – i dok Gile peva „Kada vidiš moju ruku, vidiš da sam sam / Stojim sad u mraku, čekam nekom da je dam / Kada vidim tvoga dečka, vidim ga i znam / Jasno mu na čelu piše da je dosadan“ uputite nekoliko značajnih pogleda devojci koja vam se dopada. Uspeh nije zagarantovan, ali se može desiti da upali – ovaj funky komad je nabijen čudnom energijom. Jasno, ovo se ne preporučuje ako je dotična ženska osoba na žurku stvarno došla u pratnji svog dečka. Pogotovu ako je njen dečko krupniji od vas.

8. Azra – Ako znaš bilo što (Filigranski pločnici, 1982)
„Ako znaš bilo što“, kao i „Kad hodaš“, spada u najnežnije, „najljubavnije“ rock pesme nastale na ovim prostorima. Prekrasan tekst (koji nas podseća da je taj Džoni umeo još štogod osim da se bori protiv vetrenjača) izrazio je u svojoj jednostavnosti ono što se tako često ne može uhvatiti u obruč reči. Prelepi solo na sakasofonu je, po mišljenju autora teksta, jedan od tri najlepša saks soloa domaćeg rocka, i ako se ljubite sa voljenom osobom slušajući ga, osetićete se kao da ste u sceni ljubavnog filma „iz ranih sedamdesetih“.

7. FIT – Mačka (Uz rijeku, 1988)
Najveći hit FIT-a verovatno je najbolji primer činjenice da bar četvrtinu seksepila jednoj pesmi uliva vokalna interpretacija. A Davor Lukas je taj posao odradio fantastično. U njegovom glasu moguće je naslutiti i nesigurnost, i zaljubljenost, i slatku jezu dok fatalna devojka kruži oko njega kao mačka.

6. Galija – Kotor (Voleti voleti, 1997)
Iako se sa ovom pesmom sprdaju štokakvi muzički elitisti („Drsko je imala celih osam i po godina“), ni oni ne mogu sporiti da je reč o jednom od najlepših latino momenata u domaćoj rock muzici. Dodajte na to jedan tekst Slobodana Kostadinovića (sa kojim je Galija radila samo na ovom albumu), o devojci koja je milovala usnama i šaputala prstima, i imate sjajan soundtrack za letnju avanturu. Ako vam se, to jest, ova tokom kasnih devedesetih besomučno puštana pesma nije popela na glavu.

5. Denis & Denis – Soba 23 (Ja sam lažljiva, 1985)
Ima li muškarca kome trnci ne prođu niz kičmu kada čuje kako Marina Perazić, vlasnica nekada (mada od tog vremena nije bilo previše kadidatkinja za tu titulu) najzavodljivijeg glasa na ovim prostorima, peva: „Tvoje oči kao raznobojne sjene / Ti si anđeo i vrag / Tvoje ruke kao topla ljetna kiša / Dodir klizi niz moj struk“? Nisu slučajno služebnici DB-a izabrali Marinu da peva na Albumima sudnjeg dana!

4. Viktorija – Ni nebo mi nije visoko (Ja verujem, 1990)
U pesmi koju potpisuje Žika Milenković nekadašnja rock diva pokazala je sav raskoš svog pevačkog i interpretatorskog dara – zaista, teško je zamisliti ovu hard rock numeru snimljenu sa duvačkom sekcijom otpevanu bilo kojim drugim glasom osim Viktorijinog zavodljivo promukog.

3. Darko Rundek – Apokalipso (Apokalipso, 1996)
Jedan koncert Rundek Cargo Tria pod otvorenim nebom uvek ću pamtiti: kada je na kraju zvaničnog dela koncerta trio zasvirao „Apokalipso“, u zbijenoj publici – organizatori su loše procenili broj zainteresovanih za besplatan koncert na amfiteatru ograničenog kapaciteta – došlo je do takve provale energije da sam pomislio: „Ima, zaista mnogo istine u tome da muzika može dovesti do gotovo orgazmičkog zanosa“. Pogotovu kada je reč o pesmama poput „Apokalipse“, prekrasne kompozicije u kojoj Rundekovo umeće spajanje egzotike sa erotikom blista punim sjajem.

2. Denis & Denis – Program tvog kompjutera (Čuvaj se!, 1984)
„Program tvog kompjutera“ svakako predstavlja jedan od vrhunaca domaćeg synthpopa, ali svakako i interpretativni vrhunac Marine Perazić. Ovoj sjajno komponovanoj, sjajno odsviranoj i sjajno produciranoj pesmi tajanstvenog teksta pravu boju dodala je tek Marina Perazić upečatljivom interpretacijom, koja uključuje i veoma sugestivne uzdahe. Samo ova pesma bila bi dovoljna da Perazićevu zacementira na prvom mestu liste najvećih ženskih seks simbola jugoslovenske rock scene (iako za to, naravno, pesma nije jedina zaslužna) i da u ustima osetimo gorak ukus kada se setimo sunovrata tog simbola. „Bebi Dol, to je nezavršen slučaj. Što je greo'ta. Marina Perazić – isto greo'ta. I greo'ta je za Viktoriju. Kažem greo'ta, one su mogle da imaju više.“, rekao je Peca Popović neoliko godina pre nego što su ove tri rock dive i seks simboli doživele – i to, kakva slučajnost, zajedno! – najveći pad.

1. Generacija 5 – Ritam dodira (Svet je tvoj, 1997)
Ova pesma, snimljena deceniju prekasno da bude u skladu sa svetskim trendovima, a koja ipak spada u vrhunce domaćeg teškog rocka, našla bi se i na vrhu liste najesksepilnijih domaćih spotova. Veoma uspeo spot, naravno, nije odlučio da se ova pesma nađe na prvom mestu ove liste – odlučila je, naprosto, činjenica da autor ovog teksta nije čuo domaću rock pesmu idealniju za zavođenje, striptiz ili vođenje ljubavi. To možda dolazi otuda što ova pesma ulazi u red onih koje – često u kombinaciji sa nekim alkoholnim pićem – umeju da uliju samopouzdanje. To znači da su dobre šanse da ćete se, ako ste popili koju, u vašoj blizini se nalazi neko ko vam se dopada i čujete ovu pesmu, osetiti, ako ste žensko, kao Demi Moore u Strptizu ili, ako ste muško, kao kauboj iz reklame za Lucky Strike. Uostalom, isprobajte ovu pesmu u praksi. Trust me, I'm a rock critic.

(Balkanrock.com, 13. februar 2014)


Нема коментара:

Постави коментар