Странице

среда, 8. април 2015.

Neno Belan: Koncerti u Tvornici kulture bili su epski


Sa Nenom Belanom smo razgovarali o predstojećim izdanjima, tradicionalnim koncertima povodom Dana zaljubljenih, njegovim punk počecima i počecima jugoslovenskog rocka...

BR: Nedavno ste objavili singl „Jer je pjesma dio nas“. Na YouTubeu je moguće videti video uradak sa Vašim fotografijama iz detinjstva i iz raznih faza Vaše muzičke karijere. Ko je autor ovog zanimljivog „spota u iščekivanju službenog spota“?

Neno: Autor sam ja osobno i trebalo mi je jedno cijelo jutro da ga posložim. (smeh)

BR: Singlu „Jer je pjesma dio nas“ prethodili su singlovi „Daj mi, daj“ i „Anđela, anđele“. Hoće li se oni u dogledno vreme naći objedinjeni na studijskom albumu, ili ste se, kao veliki broj Vaših kolega, ipak okrenuli singlu kao dominantnom formatu?

Neno: Singl je meni dominantni format već više od 10 godina, mislim da sam jedan od prvih koji je počeo takvu praksu, a albumi, koje povremeno isto objavljujem, su ustvari kolekcija tih singlova. Tako će biti sa slijedećim nadolazećim albumom, te je odgovor na vaše pitanje – hoće.

BR: Prvi deo Vaše karijere bio je vezan za Spilt, a poslednjih petnaestak godina živite u Rijeci. Čini se da je tokom osamdesetih godina prošlog veka splitska rok scena bila okrenutija mejsntrim zvuku, a riječka artizmu, eksperimentisanju... U čemu je, po Vašem mišljenju, ležao uzrok te razlike u senzibilitetu?

Neno: Pa, možda u mentalitetu, odnosno mikrokulturi tih ljudi koji žive u tim gradovima. Rijeka je više industrijski i lučki grad, djelom s europskim, a djelom s mediteranskim mentalnim sklopom, dok je Split tipičan južnjački mediteranski grad.

BR: Široj publici je manje poznato da ste karijeru započeli u vreme novog talasa, nastupajući u grupi Narodno Blago, sa kojom ste pratili Marinka-Fon Biškića. Kako se danas sećate svojih pank početaka?

Neno: Pa, Marinko je bio panker, a mi njegov prateći bend jer nas je on zamolio za uslugu kako nije imao vlastiti bend. Inače, Narodno Blago je bio neovisan bend bez Marinka i njegovali smo rhythm & blues stil u maniru šezdesetih godina. U svakom slučaju, dobro smo se svi skupa zabavljali.

BR: Na početku karijere, Đavoli su izvodili obrade domaćih hitova iz šezdesetih godina, prvi album grupe, Ljubav i moda, dobio je ime po čuvenom filmu Ljubomira Radićevića, na EP-u Split Reggae Beat obradili ste „Beat na moru“ splitskih Delfina... Otkud takva fascinacija tim periodom u istoriji domaće popularne muzike? Kako Vam iz današnje perspektive izgleda to „doba nevinosti“ jugoslovenskog rocka?

Neno: Ja sam u životu najviše fasciniran Beatlesima, koji su najviše na mene utjecali. Naravno da sam se, logično, onda i zanimao što se događalo i na ovim prostorima u istom tom periodu djelovanja Beatlesa, pa sam to istraživao i zaljubio se u tu muziku. Naročito kad sam shvatio da boja mog vokala savršeno odgovara tom maniru, a i odlično sam se snašao kao kompozitor takvih pjesama.

BR: Godine 1987. Đavoli su u Novom Sadu snimili materijal za živi album, koji nikada nije objavljen jer ste, kako ste onda rekli, bili nezadovoljni kvalitetom snimaka. Postoji li šanse da nešto od tog materijala ikada ugleda svetlost dana?

Neno: To je bilo, čini mi se, 1987. ili 1988. u studiju M. Te snimke imam u svom vlasništvu te mi i danas zvuče kao izvrstan autentični dokumentarni soundtrack. Imam ih u planu objaviti u dogovoru s izdavačem i to baš ove godine na jubilarnu tridesetu godišnjicu od objave prvog službenog singla Đavola.

BR: Da li su danas, petnaestak godina nakon što je druga inkarnacija Đavola prestala sa radom, Đavoli i definitivno završena priča?

Neno: Definitivno jesu, jer imam svoj vjerni bend Fiumens, s kojima radim već 18 godina. Izvrsno funkcioniramo, a tim koji pobjeđuje se ne mijenja.

BR: Iduće godine Ljubav i moda puni trideset godina. Da li će, u okviru obeležavanja jubileja, album doživeti reizdanje, kao Ostani uz mene pre sedam godina?

Neno: To najviše ovisi o izdavaču, ja se toplo nadam da će to biti realizirano.

BR: Kako Vam se dopala obrada pesme „Nebo vraća osmjehe“ koju je grupa Eva Braun objavila na njihovom živom albumu Unplugged?

Neno: Nažalost, još nisam imao prilike čuti tu obradu, poslušat ću svakako. (smeh)

BR: Pored toga što ste producirali albume Daleke Obale i Perpera, početkom dvehiljaditih ste učestvovali u produciranju albuma Nelogični sastava nešto tvrđeg usmerenja Unlogic Skill. Kako je došlo do ove pomalo neobične saradnje?

Neno: U vlasništvu sam studija koji je u to doba komercijalno radio, pa se u njemu sve i svašta snimalo, bez obzira na žanr. Tako su me momci iz tog benda zamolili za snimanje i ja sam pristao. Inače, u studiju je snimano još na desetine drugih projekata. pa i Let 3, na primer.

BR: Ove godine ste, kao tradicionalne nastupe povodom Dana zaljubljenih, održali dva poluakustična koncerta u Tvornici kulture. Kakav je Vaš utisak nakon tih koncerata?

Neno: Mogu slobodno reći da su bili epski, jedni od najboljih u karijeri. Svaki je trajao po tri i po sata, pola svakog koncerta je bilo svirano u akustičnoj varijanti, a druga polovica u električnoj. Imali smo i goste, grupu De Tour i Juricu Pađena. Bile su to dvije večeri za pamćenje.

BR: Hoće li izvođenje Vaših pesama u ovoj „poluakustičnoj“ varijanti biti povod za neko predstojeće živo izdanje?

Neno: Ispravnije je reći u „akustičnoj“. Hoće, naravno. Snimke imamo i samo se čeka da uhvatim vremena i da to smiksam u studiju.

(Balkanrock.com, 24. februar 2015)

Нема коментара:

Постави коментар