Čak i oni koji nisu skloni da se slože sa Radomanom Kanjevcem da su
najznačajniji pesnici XX veka oni koji su svoje pesme i pevali, slažu se da će
Arsen Dedić ostati upamćen kao jedan od najvećih pesnika jezika koji se danas
zove srpski, hrvatski, bosanski i crnogorski; veliki liričar i verni hroničar,
kabaretist i bespoštedni satiričar, ljubimac vlastodržaca uvek oštre žaoke,
klasični kompozitor, šansonjer i roker, akademski muzičar koji je svoje naslednike
prepoznao među pesnicima rokenrol provenijencije i pružio im ruku, maestro čije
pero nije nimalo otupelo tokom pet decenija provedenih na sceni. Reći da je
njegovim odlaskom kultura ovih prostora mnogo izgubila bilo bi odviše bledo.
U znak sećanja na velikog umetnika nudimo vam listu deset najlepših
obrada Dedićevih pesama, svojevrsni Tribute
to, verujući da nema veće počasti za jednog umetnika od one koju svojim
delom mogu izarziti drugi umetnici.
10. Massimo Savić – „Ne plači“ (Vještina, 2004)
Pesmu „Ne plači“, koju su Dedić i Bisera Veletanlić 1971. godine u
alternaciji izveli na festivalu Beogradsko proleće, i koju će ubrzo nakon toga
na ploči objaviti i Dedić i Veletanlićeva, u izvođenju Massima Savić odenuta je
u savremenije pop ruho, uz zadržavanje fine šansonjerske patine.
9. Branimir-Džoni Štulić –
„Moderato Cantabile / Kuća pored mora / Okus soli“ (2011)
Pre dve dencenije Štulić je objavio obradu Dedićeve „Moderato Cantabile“
na albumu Anali, a pre nekoliko
godina je na svom zvaničnom YouTube kanalu objavio medli sačinjen od pesama
„Moderato Cantabile“, „Kuća pored mora“ i „Okus soli“, kojima je dao svoj
osobeni pečat balkanskog rokenrol šansonjera.
8. Viktorija – „Ako priđeš bliže…“
(Ja znam da je tebi krivo, 1995)
Pesma „Zagrli me“ izvorno je objavljena 1977. na albumu Zdravka Čolića
nazvanom po stihu iz njenog refrena, Ako
priđeš bliže; sam Dedić je svoju verziju snimio dve godine kasnije, na
albumu Rimska ploča. I iako Dedić
nije bio originalni izvođač ove pesme, ona je kao asocijacija na pomen njegovog
imena ravnopravna sa „Okusom soli“, „Moderatom Cantabile“ ili „Tvojim nježnim
godinama“; pritom, „Zagrli me“ predstavlja jednu od rok pesama sa ovih prostora
sa najvećim brojem obrada. Kada jednom čujete ovu divnu baladu otpevanu jedinstvenim
glasom Snežane Mišković, biće vam teško da zamislite žensku varijantu pesme
ikako drugačije.
7. Zabranjeno Pušenje – „Takvim
sjajem“ (Hodi da ti čiko nešto da,
2006)
Po mišljenju mnogih, najlepša verzija pesme „Takvim sjajem“ je ona
zabeležena na ploči Arsen & Bora
Čorba Unplugged '87.; kada su Dedić i Đorđević pesmu otpevali u duetu, malo
ko je slutio da bi ono što je, svakako, predstavljalo vrhunac čuvenog koncerta
u Pozorištu na Terazijama godinama kasnije moglo poprimiti snažnu simboliku –
mnogi su, naime, uočili da se stihovi pesme (naročito otpevani glasovima jednog
od najzančajnijih hrvatskih i jednog od najznačajnijih srpskih pesnika druge
polovine XX veka) deceniju-dve kasnije mogu čitati kao priča o vremenu nakon
smrti jedne zemlje; među njima je, svakako, bio i Sejo Sexon, koji je verziju
pesme koju je snimio sa svojim bendom, slučajno ili ne, na albumu Hodi da ti čiko nešto da stavio odmah
nakon pesme „Laku noć, stari“.
6. Đorđe Balašević – Zagrli me (osamdeset
i neka)
Kada su, početkom osamdesetih, Đorđe Balašević i Arsen Dedić gostovali u
jednoj emisiji, Balašević je, uz duhovitu „Pesmu Arsenu“, izveo i „Zagrli me“,
a Dedić je zauzvrat izveo Balaševićevu „Život je more“ (koju će 1985. i snimiti
na albumu Kantautor). Čarolija
uhvaćena na tim snimcima lošeg kvaliteta tako je snažna da moramo žaliti što nikada
nije došlo do zajedničkog nastupa Dedića i Balaševića nalik na one Dedića i
Đorđevića u Pozorištu na Terazijama i Dedića, Đorđevića i Predina na MESAM-u.
5. Zvijezde – „Takvim sjajem“ (Pravovjerni plesači, 1986)
I dok je verzija „Takvim sjajem“ Zabranjenog Pušenja sačuvala dosta od
izvornog senzibiliteta pesme, u izvođenju Zvijezdi pesma je odenuta u ruho
čvrstog gitarskog rok komada, izvrsno aranžiranog i otpevanog.
4. Dušan Prelević – „O, mladosti“
(Ja, Prele, 1996)
Bluz aranžman i napukli glas Dušana Prelevića predstavljale savršeno
pristaju jednoj od najlepših pesama iz Dedićevog opusa.
3. Studijski orkestar Zorana
Simjanovića – „O, mladosti“ (Jagode u grlu,
1985)
Tamburaška verzija pesme „O, mladosti“ predstavlja savršenu zvučnu
podlogu za završne kadrove filma Jagode u
grlu Srđana Karanovića; aranžmanom Zorana Simjanovića fina melanholija pesme
podcrtana je na jedan sasvim nov način.
2. Rade Šerbedžija & Miroslav
Tadić – „Djevojka iz moga kraja“ (Imam
pjesmu za tebe, 2008)
Prekrasna, minimalistička verzija „Djevojke iz moga kraja“ koju su
snimili Rade Šerbedžija i Miroslav Tadić vizuelno je izvrsno uobličena kroz
spot sa Brankom Katić u ulozi „djevojke iz starog kraja“, spot kojim i ova
pesma, nakon svega što se događalo, poprima sasvim novo značenje.
1. Dejan Cukić – „Ono sve što
znaš o meni“ (San na pola puta, 1991)
U verziji „Ono sve što znaš o meni“ Dejana Cukića, besprekorno otpevanoj
i odsviranoj, svedenijoj od orignala, postignuta je prava razmera naročitog
sentimenta i očuvanja senzibiliteta izvora.
(Balkanrock.com, 20. avgust 2015)
Нема коментара:
Постави коментар