Vest da će srpski bluz velikani Point Blank
(poznati i kao Dr. Project Point Blank i Dr. Project Point Blank Blues Band)
održati dva oproštajna koncerta u Beogradu koja se pre tri godine pojavila u
srpskim medijima nije izazvala veliku popmpu. A i kako bi, kad Point Blank nisu
spadali u velike rok heroje sa polumilionskim tiražima, već u onu grupu
skromnih, čestitih i istrajnih muzičkih delatnika? No, ako najšira publika ovoj
vesti nije pridala odviše pažnje, svi domaći zaljubljenici u bluz bili su iskreno tužni zbog gašenja jedne od
najznačajnijih bluz institucija ovih prostora. Ali, koju godinu kasnije, evo Point
Blanka sa povratničkim albumom. I to kakvim povratničkim albumom!
Na albumu Gitarologija: Povratak
korenima kao gosti na gitari pojavljuju se Rambo Amadeus, Dragan Jovanović
Krle (Generacija 5), Nenad Zlatanović (Texas Flood), Josip Boček, Vidoja
Božinović Džindžer (Riblja Čorba), Nebojša Antonijević Anton (Partibrejkers),
Vedran Božić, Dragan Marković (Di Luna Blues Band), Dušan-Duda Bezuha (Zona B),
Vlatko Stefanovski, Goran Stojković Goksi (Di Luna Blues Band), Saša Ranđelović
Ranđa (Neverne Bebe), Vladan Stanošević (Raw Hide), Vladan Jovković (Orthodox
Celts) i Radomir Mihajlović Točak (Smak), a kao gosti na vokalima Sky
Wikluh, Momčilo Bajagić Bajaga (Bajaga i Instruktori), Jovan Savić Lole, Dejan
Cukić, Nenad-Neša Milosavljević (Galija), Oliver Nektarijević (Kanda, Kodža i
Nebojša), Nikola Vranjković, Zoran Kostić Cane (Partibrejkers), Vlada Janković
Džet, Dejan Najdanović Najda (Smak), Zvonimir Đukić Đule (Van Gogh) i Bora
Đorđević (Riblja Čorba); Dragi Jelić (YU Grupa) i Dado Topić pojavljuju se u
ulozi i gitariste i pevača. Čitava stvar je izvedena tako da na 15 pesama sa
prvog diska gostuju gitaristi a peva vođa grupe Dragoljub Crnčević, a da 15
pesama drugog diska zapravo predstavljaju te iste matrice sa gostima pevačima.
Tako je došlo do nekih zanimljivih spojeva – u pesmi „Moj put“ gitaru svira
Rambo Amadeus a peva Dragi Jelić, u pesmi „Kad mesec prospe rekom srebra sjaj“
gitaru svira Dragi Jelić, a peva Momčilo Bajagić, u pesmi „Tu negde živi ona“
gitaru svira Vidoja Božinović a peva Dado Topić – pa i nekih kakve su, čini se,
bile moguće samo na ovom albumu, kao što je slučaj sa pesmama „Bolesno se
volimo“, u kojoj gitaru svira Dragan-Krle Jovanović, a peva Sky Wikluh, ili
„Prijatelj“ u kojoj gitaru svira Nebojša Antonijević a peva Nenad
Milosavljević.
Povodom objavljivanja albuma razgovarali smo sa vođom grupe Dragoljubom Crnčevićem
(alias Baki, alias Crnke, alias Dr, alias Dr. Shtrobl), pevačem, gitaristom,
kompozitorom, slikarem, vajarom i piscem.
BR: Već se čuju mišljenja da je jubilarni deseti album Point Blanka
kruna tridesettrogodišnje karijere grupe. Da li biste se složili sa ovom
konstatacijom?
Dragoljub Crnčević: Apsolutno.
BR: Čini se da grupa nije uživala ovakvu medijsku pažnju još od
objavljivanja DVD-a Život u zatvoru.
Da li je potrebno da jedan bluz ili bluz rok sastav uradi nešto neobično (za
naše prilike), poput nastupa u zatvoru, ili snimi album sa ovolikim brojem
gostiju da zasluži pažnju velikih srpskih medija?
Dragoljub Crnčević: Najveću pažnju tzv. medija bi dobili ako bi
ugradili silikone, barem peticu, i obuli cipele sa štiklom od deset
centimetara. Takođe, kao opcije, skinuti se do gola u crkvi ili se slikati sa
turbo-mindža pevačicama, uz objavljivanje mini pornića sa platipusom.
BR: Prvi tiraž Gitarologije je
rasprodat; da li to znači da album u fizičkom formatu nije izgubio trku sa
digitalnim formatima, u krajnjem slučaju da album nije izgubio bitku sa YouTube
singlom kao novom dominantnom formom?
Dragoljub Crnčević: Prodat je i drugi tiraž. Zvuči neverovatno, ali
je istinito. Bila bi neverovatna sramota prema svim gostima da se pirateriše
ovakvo izdanje. Jadni su oni koji ga
presnimavaju a onda se žale da ovde nema roka i bluza. CD košta koliko i dve i
po pakle pljugi. Svaki pirat ubija rok i bluz scenu.
BR: Kako se rodila i razvijala ideja o nastanku Gitarologije? Da li su pesme pisane sa određenim gostima na umu,
ili se o gostima razmišljalo nakon nastanka pesama?
Dragoljub Crnčević: Uporedo smo radili pesme i razmišljali kome bi
najbolje „legle“. Svako od gostiju je mogao da odsvira i otpeva ceo album. Mi
smo se potrudili da svakome „ubodemo“ pesmu koja mu stilski najbolje odgovara. Mislim da smo u tome
uspeli, jer se svi odmah prepoznaju.
BR: Postoji li neko sa kim ste želeli da sarađujete na Gitarologiji a da iz objektivnih razloga
nije mogao da gostuje na albumu?
Dragoljub Crnčević: Iz potpuno opravdanih razloga fali jos pet-šest
ljudi. I ovom prilikom im se izvinjavamo. Biće prilike da ispravimo propuste.
BR: Pesma „Moj put“ svojim tekstom predstavlja omaž YU Grupi; je li to
bila Vaša ideja?
Dragoljub Crnčević: Dragom Jeliću smo poslali četiri teksta i
nijedan mu nije odgovarao. Dva dana pred snimanje smo seli moj drug Dragan
Gligorić i ja i napisali tekst onako kako mi vidimo YU Grupu. Omaž i poštovanje
u svakom pogledu.
BR: Sa druge strane, „Time“ kao da jednim delom predstavlja omaž Pink
Floydu?
Dragoljub Crnčević: Hvala na komplimentu!
BR: Po čijoj zamisli je Bajaga pesmu „Kad mesec prospe rekom srebra
sjaj“ izveo u tom, cohenovskom maniru?
Dragoljub Crnčević: Bajaga je Bajaga. Došao čovek i otpevao za pet
minuta. Onda smo pili čaj i kafu sledeća dva sata. Leonarda nismo ni zvali!
(smeh)
BR: U pesmi „Bolesno se volimo“, koju peva Sky Wikluh, nakon reči
„popušiš“ dolazi tonski zamućena reč za koju je jasno da je „džoint“.
Pretpostavljam da je to učinjeno na zahtev izdavača?
Dragoljub Crnčević: Bilo je to na dva golića, podeljena ekipa u
PGP-u. Na kraju mi izgubismo, pa zamutismo.
BR: Vlatko Stefanovski i Vedran Božić su jedini koji nisu došli u
studio, već su snimili svoje deonice u Skoplju, odnosno Zagrebu, i poslali vam
ih. Je li ovo prvi put da sa nekim sarađujete na ovaj način? Da li ovaj vid
saradnje ima više prednosti ili mana u odnosu na tradicionalnu, „živu“
saradnju?
Dragoljub Crnčević: Nije. U svakom slučaju, današnja tehnika
pojednostavljuje neke stvari. Kad sviraju pravi svirači nije ni bitno gde su
snimili. Opšta konstatacija je da sve zvuči
„live“. To mogu samo veliki muzičari!
BR: Je li tačno da ste se sa Borom Đorđevićem dogovorili oko teksta
pesme „Nisam znao da sam zao“ tek kada se pojavio na snimanju?
Dragoljub Crnčević: Šta reći, popismo kafu na Banjici, odosmo u
studio. Bora sluša pesmu, izvadi pesmaricu, lista. U jednom trenutku stade i
počne da čita. Pita me šta mislim. Ja kažem:
„Boro, ne mislim, otpevaj“. Bora ’ladno ode i krene da peva, a mi se
smrzli. Završi on, kaže: „'Aj' sad da snimimo“. „Šta da snimimo, bre,
Boro, snimljeno je“, kažem ja i turim
džezvu. Ubismo se od kafe.
BR: Postoji li јoš neka anegdota sa snimanja koju biste podelili sa
našim čitaocima?
Dragoljub Crnčević: Uđe Cukić da otpeva. Zatvorimo vrata od gluve
sobe, pustimo pesmu, on odvali. Izađe pa sluša, kaže: „'Aj' još jednom“. Ja ga
gledam, kažem: „Al’ ovo je mrak!“ „Jok“, kaže on, „'Aj' još jednom“. Dobro onda. Ode, zatvori vrata.
Gledam kroz staklo i ne verujem. Zafrljačio košulju u ćosak i zaurlao kako on
to ume. Izlazi sav mokar: „'Aj' sad daj onaj sokić“!
BR: Izjavili ste u šali da je ovo muškošovinistički album, pošto među
gostima nema žena. Sa kojom od naših pevačica ili instrumentalistkinja biste u
budućnosti sarađivali u studiju?
Dragoljub Crnčević: Problem je što njih nema dovoljno za ceo album
od petnaestak pesama. Ima ih desetak, pa bi morali da napravimo maksi singl.
BR: Vaš stari saradnik John O'Leary pojavljuje se i na Gitarologiji. Da li Vam je otkrio kako Gitarologija, kako toliki broj sjajnih
muzičara sa ovih prostora izgledaju u očima posmatrača „sa strane“?
Dragoljub Crnčević: Dovoljno je reći da su, slušajući ga kod njega,
dvojica svetskih gitarista rekli da bi nam gostovali na nekom sledećem.
BR: Gitarologija je prvi
album grupe (delimično) na srpskom jeziku još od Južnjačke utehe. Ima li istine u trvdnji da je bluz „pravi bluz“
samo na engleskom, ili bluz nosi istu emociju na kom god jeziku bio otpevan?
Dragoljub Crnčević: Može kad pevač zna. Svi na albumu pokazaše da
mnogo dobro znaju. Bend i ja smo se nauživali slusajući kako pesme dobijaju
neke nove sjajne dimenzije na srpskom.
BR: Prvi album grupe, The Blues,
važi za prvo izdanje domaće bluz grupe na engleskom jeziku. Da li je tada bilo
nekih problema sa čelnicima izdavačke kuće, da li su neki među njima ovaj
album, kako se i u vreme socijalizma brojnim sastavima dešavalo, smatrali
„nedovoljno komercijalnim“?
Dragoljub Crnčević: Đorđe Debač i Sveta Jakovljević iz PGP-a su nas
i nagovorili da snimimo prvi album bluza. Koliko se sećam, prodao se u preko
30.000 komada. Druga ploča je izvezena za SSSR, mislim nekih 20.000 komada,
slušalo se i nikakvih problema nije bilo.
BR: Vaš DVD Život u zatvoru
snimljen u zatvoru u Sremskoj Mitrovici jedino je ovakvo izdanje na našim
prostorima (jedini sastav sa ovih prostora koji je učinio nešto slično jeste
Zabranjeno Pušenje, sa spotom snimljenim u KPD-u Zenica). Koliko i kako je ovo
iskustvo uticalo na Vas?
Dragoljub Crnčević: Najteža i najlepša svirka.
BR: Hteli ste da koncert u zatvoru održite još sredinom osamdesetih,
ali tada Vam to nije pošlo za rukom. Šta Vas je tada onemogućilo?
Dragoljub Crnčević: Sistemska biroktaija.
BR: Kakva je savremena bluz scena u Srbiji? Ko su naslednici Blues
Tria, Point Blanka, Di Luna Blues Banda, Sirove Kože i Zone B?
Dragoljub Crnčević: Na našu sreću ima ih podosta, a mislim da će ih
biti jos više. Vreme će pokazati.
BR: Šta u narednom periodu možemo očekivati od Point Blanka? Da li je
sa nekim od gostiju na albumu bilo dogovora oko živih nastupa?
Dragoljub Crnčević: Mi smo pre skoro četiri godine održali
poslednje nastupe. Sada smo u problemu jer raste pritisak da se cela stvar
odsvira živo sa gostima. Postoji mogućnost da se to desi negde krajem
marta-početkom aprila.
BR: A šta je sledeće što možemo očekivati iz laboratorije doktora
Shtrobla-pisca?
Dragoljub Crnčević: Odgovor na knjigu Dr Shtrobla od profesorke
Hermine Shtuc-Myer!
(Balkanrock.com 1. februar 2016)
Нема коментара:
Постави коментар