Pre nekoliko meseci, u Politici se
pojavila karikatura Dušana Petričića naslovljena „Uraaa!“. Na njoj je
predstavljena blistava maketa pod kojom stoji natpis „Beograd na vodi“, ispod
koje se nalaze tri ruševine i jedna gomila cigala. Pod ruševinama stoje natpisi
„Zdravstvo“, „Sudstvo“ i „Obrazovanje“, a pod gomilom cigala natpis „Kultura“.
Da je taj četvrti stub društva u dubokoj krizi bespredmetno je govoriti.
Pre tri godine budžet za kulturu Republike Srbije dostigao je svoj istorijski
minimum; nedavno je Avala film, zajedno sa producentskim pravima na više od 800
filmova, prodat u bescenje; nesreća koju je doživeo glumac Ljubivoje Tadić
skrenula je pažnju javnosti na težak materijalni status pojedinih umetnika; pojavili
su se glasovi o mogućem gašenju Letopisa
Matice srpske, najstarijeg književnog časopisa na svetu; izlaz iz
decenijskog limba u kome se nalaze Narodni muzej i Muzej savremene umetnosti u
Beogradu se, i pored obećanja ministra kulture i informisanja Ivana Tasovca, ne
nazire; na čelnim mestima u brojnim insititucijama kulture nalaze se stranački
nameštenici. Sve je više kulturnih poslenika – uključujući i one izrazito desno
orijentisane – koji se slažu da današnja Srbija po kulturnoj politici i
strategiji ne može ni da priđe socijalističkoj Jugoslaviji. Za to vreme, mediji
nude rijaliti programe, priče o intimi poznatih, isprazne razgovore i laku
zabavu, tvrdeći da samo pružaju ono što publika zahteva.
U toj i takvoj situaciji, sve češće se čuju glasovi koji pozivaju na
uvođenje poreza na kič i šund, sličnog onom kakav je postojao u socijalističkoj
Jugoslaviji. Zagovornici ovakvog poreza tvrde da bi se budžet za kulturu punio
od oporezivanja rijaliti programa, turbo-folka i žute štampe. Tako je nedavno
direktor Kulturnog centra Novog Sada, Bojan Panajotović, u otvorenom pismu javnosti,
napisao: „Polazeći od činjenice da je medijsko polje u nas, (a nažalost) i u
većem delu sveta, kontaminirano nasiljem, prostaklukom, vulgarnošću i kičem, a
gde centralno mesto zauzimaju različite forme takozvanih rijaliti programa,
predlažem nadležnim državnim organima (prevashodno Ministarstvu kulture)
sprovođenje konkretnih mera koje bi mogle da doprinesu da se medijsko klatno
pomeri ka uljudnosti, kulturi i mentalnom zdravlju. Prva izvodljiva i optimalna
mera koja se može preduzeti jeste drastično oporezivanje štetnih medijskih
sadržaja u kojima dominiraju tzv. rijaliti programi. Ako država uvodi posebne
akcize na duvan i alkohol imajući u vidu da se radi o proizvodima štetnim po
zdravlje čoveka, onda ne bi trebalo da postoje prepreke za uvođenje sličnih
nameta na proizvode koji belodano kontaminiraju duh i utiču negativno na
mentalno zdravlje ljudi, a posebno mladih generacija. Prikupljena, po
relevantnim procenama, milionska sredstva mogla bi se usmeriti u podršku mladim
umetnicima i kulturno-umetničkim društvima, kao i za stipendiranje talentovanih
naučnika koji osvajaju svetske nagrade, ali planiraju selidbu iz Srbije zbog
nepovoljnih materijalnih prilika.“
Sa druge strane, brojni su oni koji upozoravaju da bi se, iako je ovakav
vid oporezivanja načelno možda dobra ideja, u njenoj realizaciji spotakli
verovatno već na prvom koraku: da li će neka komisija, savet ili ko god bio
zadužen za lepljenje etikete „kič i šund“ najpre uspeti da odoli različitim
vrstama političkih pritisaka? „Nažalost, to je kod nas sasvim nemoguće, tome
nas uče brojni primeri, a najsvežiji je konstantan skandal oko dodele
Nacionalnih penzija, kada se jedna dobra ideja okrenula u svoju suprotnost.
Zbog toga je ova ideja unapred osuđena na propast. Evo vam konkretnog primera,
da li bi neka hipotetička komisija ocenila hrabar i beskompromisan film 'Klip' kao
šund, a neku folk heroinu blisku političaru na vlasti kao 'vrhunsku umetnost'.
Dobro poznajući našu stvarnost, verujem da je odgovor na oba ova pitanja
potvrdan“, rekao je pre par godina reditelj Srđan Dragojević upitan šta misli o
mogućnosti uvođenja ovakvog poreza. A potom, ukoliko ta prepreka i bude
pređena, postavlja se pitanje: može li grupa stručnjaka – pa makar i vrhunskih
i odabranih – odrediti šta potpada pod kategoriju kiča i šunda, i, naposletku –
ima li iko na to pravo?
Izraz kič prvi put se u teoriji umetnosti pojavio krajem XIX veka, kada su
se njime označavala likovna dela naglašene sentimentalnosti, stvorena prema
ukusu malograđanske publike, koja nije umela da prepozna istinske vrednosti pa
je prihvatala njihove loše zamene. Kič je dugo definisan kao surogat, imitacija
umetnosti, čiji proizvođači, rukovođeni pre svega materijalnim interesima, teže
da svoj proizvod prilagode ukusu široke publike, pri čemu nastaju dela koja od
publike ne zahtevaju misaono angažovanje. Međutim, u drugoj polovini XX veka,
sa pojavom pop arta i postmodernizma, brišu se granice između tzv. visoke
(elitne) i niske (popularne) kulture; nasuprot modernističkom estetizmu,
postmodernizam se interesuje za masovnu kuluru i kič, a mešanjem elemenata
visoke i niske kulture privlači najširu publiku. Rok muzika je uvek stajala u
tesnoj vezi sa postmodernističkom estetikom: pojedini tumači za početke
postmoderne muzike uzimaju pojavu Bitlsa ili psihodeličnog roka, a David
Albahari, početkom osamdesetih, u eseju „Rok i književnost“, primećuje da
paralelno sa pojavom postmodernističkih tendencija u jugoslovenskoj
književnosti dolazi i vreme „vladavine samosvesnih rock-muzičara, koji uviđaju
značaj forme i obraćaju sve više pažnje na elemente muzičke mimikrije i
parodije“.
Sa usponom postmodernizma u tesnoj vezi je i pojam kempa. Reč koja je
početkom XX veka označavala „razmetljivo, preterano, afektirano, teatralno,
ženstveno ili homoseksualno“ (Oksfordski
rečnik engleskog jezika, 1909), sada počinje da označava „banalnost,
lukavstvo, osrednjost i razmetanje tako ekstremno da ima perverzno
sofisticiranu draž“ (Vebsterov rečnik,
1976). Suzan Zontag je, u svom čuvenom eseju „Beleške o kempu“, kao glavne
odlike kempa izdvojila „pretvornost, frivolnost, naivnu, srednjeklasnu
pretencioznost i 'šokantni' eksces“. O razlici između kiča i kempa Zontagova je
govorila kao razlici između dela samog po sebi (kič) i načinu stvaranja i
prihvatanja (kemp). To znači da se kič može konzumirati pasivno i
intencionalno. Međutim, Zontgaova je smatrala da postoji razlika između
„naivnog“ i „namernog“ kempa, pri čemu kič, kao nesvestan svog neukusa, potpada
pod kategoriju naivnog kempa, dok namerni kemp može predstavljati subverzivnu
formu kiča. Tako se, na primer, pod namerni kemp može podvesti glem rok, koji
se istovremeno poigravao sa estetikom simbolizma i viktorijanske knjiženosti i
sa estetikom predratnog Holivuda i kabarea, sa prijemčivim melodijama i sa
rodim ulogama.
Naravno, postavlja se pitanja gde je granica između naivnog i namernog
kempa, u kranjem slučaju – između kiča i kempa. Uzmimo za primer radove Lejdi
Gage pre hvaljenog i, svakako, veoma uspelog džez albuma Cheek To Cheek snimljenog sa Tonijem Benetom. Potpisnik ovih redova
pristaje uz Ramba Amadeusa, koji je, u vreme najvećeg uspona američke pevačice,
izjavio da sa većim uživanjem sluša centrifugu na svojoj veš-mašini. Verujemo
da će se veliki broj čitalaca složiti sa mišljenjem da su radovi Lejdi Gage
plitkoumna muzika ograničenog roka trajanja, neinventivnih melodija i banalnih
stihova, neodvojiva od svoje vizuelne dimenzije, smešna u svojoj
pretencioznosti i bljutava u svojoj tobožnjoj artističnosti, jednom rečju: kič.
Pa ipak, to mišljenje ne dele mnogi eminentni kritičari, koji o njenim radovima
govore kao o „vešto izvedenom, živahnom anti-popu visokog kvaliteta “
(Allmusic), „sve poštenijem zvuku što je Gaga ekscesivnija“ (Rolling Stone), „pomeranju muzičkih
granica do krajnjeg stepena“, (New
Musical Express) „naporima da svaki inč njene veština evoluira i uvodi
inovacije“ (Billboard). Tako na svaku
tvrdnju da je jedan muzički album, film, knjiga, pozorišna predstava bezvredan
proizvod namenjen, u najboljem slučaju, lakoj zabavi, da je nešto kič, mogu
ustati manje ili više stručni tumači (armije zaljubljenika na stranu), koji bi
mogli izneti protivargumente, ili, naposletku, u nedostatku drugih argumenata,
potegnuti kemp.
A potom, pojam kiča u velikoj meri je neprihvatljiv u neoliberlanom
demokratskom društvu. Jer, ako Lejdi Gaga tvrdi da je njeno delo „poetsko i
muzičko putovanje“ i „istraživanje 'obrnutog Vorholijanskog' fenomena u pop
kulturi“, ako neka folk diva o svojoj muzici govori kao o formi umetničkog
izražavanja, ko ima pravo da tvrdi suprotno i time sprovodi svojevrsnu kulturnu
diskriminaciju? (Otuda se, valjda, u Sjedinjenim Državama baš svako ko se bavi
muzikom označava kao „artist“.) Takvom viđenju stvari dodatno pogoduje dominantni
kulturni obrazac, postmodernizam doveden do ekstrema, „savremena popularna
kultura oduševljena samom sobom, narcisoidna, gluva i slepa za svet izvan sebe“
(Jovana Gligorijević). Napokon, da li je nešto kič ili nije – nije naročito ni
važno. U neoliberalnom društvu se koliko ste uspešan pisac meri po tome koliko
vaših knjiga je postalo bestselerom, uspeh u muzičkom svetu meri se po broju
nedelja na top listama, a dela starih majstora vrednuju se po cenama koje
dostižu na aukcijama.
Naposletku, pozivanje na slobodu umetničkog stvaranja u demokratskom
društvu nije bez osnova. Ne treba zaboraviti brojne primere umetničkih dela, pa
i umetničkih pravaca koji su po svom pojavljivanju, ali i godinama nakon što su
se etablirali kao ozbiljna umetnost, proglašavani ne samo za bezvredne, već i
za štetne. Najekstremniji primer u novijoj istoriji svakako nalazimo u
nacističkoj Nemačkoj, u kojoj se od umetnika zahtevala „zdrava“ umetnost,
oslonjena na nacionalsocijalističku ideologiju, ideal arijevskog čoveka i
antičku umetnost, koja je, po Hitlerovom uverenju, odražavala rasnu čistoću. Dela
slikara poput Pola Gogena, Vinsenta Van Goga, Anrija Matisa, Vasilija
Kandinskog, Pabla Pikasa, Oskara Kokoške, Marka Šagala proglašena su za
„degenerisanu umetnost“, a spaljivanje dela Karla Marksa, Roze Luksemburg,
Eriha Marije Remarka, Bertolda Brehta, Sigmunda Frojda, Štefana Cvajga, Tomasa
Mana na trgovima nemačkih gradova nazvano je „visokim pećima nemačkog duha“.
No, ne moramo ići toliko daleko. Tokom Hladnog rata, zapadnjačka moda, filmovi
i muzika u zemljama Istočnog bloka najčešće su proglašavani bezvrednim, dekadentnim
proizvodima kapitalizma, štetnim za socijalističko društvo i njegovu omladinu,
i sa teškoćom su se probijali do druge strane Gvozdene zavese. Nesvrstana Jugoslavija,
liberalnija i otvorenija za kulturu
Zapada no zemlje Istočnog bloka, predstavljala je oazu među socijalističkim
zemljama Evrope, ali ni u njoj nije sve išlo glatko.
Nakon prve Beogradske gitarijade, održane 1966. godine, mlada jugoslovenska
rok scena po prvi put je dospela u žižu javnosti. U godini kada je Gitarijada
održana u Jugoslaviji je delovalo više stotina sastava, zavidan broj njih već
je imao objavljene diskografske prvence, a rok muzika se godinama pre toga
ustalila na talasima Radio Beograda i Radio Zagreba. Pa ipak, tek je prva
Beogradska gitarijada – koja, valja naglasiti, čak i nije predstavljala prvi
jugoslovenski rok festival – čijoj finalnoj večeri je, po nekim procena,
prisustvovalo oko 15.000 posetilaca, pokazala koliko je interesovanje mladih
Jugoslovena za zapadnjačku muziku i pokrenulo socijalističku javnost na
diskusiju. Govorilo se tada o Gitarijadi i rok muzici uopšte kao o „šizilištu“,
„kolektivnom histerisanju“ i „reviji majmunijade“ (Politika), „privremenoj težnji za vraćanjem u ranije stupnjeve
razvoja“, „dekadentnom, ružnom, bezvrednosnom i štetnom proizvodu“ i
„dekadentnom ludovanju“ (NIN), a
zvanično glasilo Udruženja književnika Jugoslavije, Književne novine, su,
kritikujući Večernje novosti kao
organizatore Gitarijade, pisale: „[...] u rečenom periodu i u zemlji u kojoj je
reč, štampa, ili barem jedan njen deo, nije imala više onu funkciju koja joj se
kroz istoriju obično pripisivala: da služi, prevashodno, obaveštavanju svojih
čitalaca o onome što se oko njih i u ostalom svetu zbiva. Ne, jer se jedan deo
te štampe posvetio plemenitijem zadatku da skuplja po zemlji čupave i nakaradno
maskirane izazivače buke koja se proizvodi uz pomoć uređaja nalik na nekadašnji
muzički instrument gitaru i uz energiju iz električne mreže, da te mladiće
skuplja na jednom mestu, daje im mogućnost da se takmiče u svom poslu i da
izabrane među njima pomaže i materijalno nagrađuje. Svrha je očigleda, da se
ova vrsta buke stimulira i propagira kao stvar društveno korisna, da joj se da
oreol umetnosti kojoj se treba diviti i kojom se treba baviti.“
Na svu sreću po mladu jugoslovensku scenu,
političko rukovodstvo se još jednom pokazalo dovoljno mudrim – „električare“ je
u zaštitu uzelo zvanično glasilo Saveza komunista Jugoslavije, Borba, a potom i list Saveza
socijalističke omladine Jugoslavije, Mladost
(ali i brojni drugi listovi). Tako je Gitarijada postala jednim od
prelomnih trenutaka u istoriji jugoslovenskog roka; po rečima istoričara
Aleksandra Rakovića, „do 1966. rokenrol je sebi obezbedio 'pravo građanstva'. Tolerisan je u svakom pogledu. Integracija te vrste muzike u jugoslovensko socijalističko društvo trajala je od 1966. do
1968. kada je rokenrol prihvaćen kao zvanična muzika Jugoslovena.“ U godinama koje slede, rok će
biti prihvaćen kao legitiman pop izraz i glavni medijum mladih Jugoslavije.
Doduše, sa dolaskom zvezdanog statusa, ogromnih tiraža i prvih rok skandala,
samoproglašeni čuvari tekovina socijalizma ponovo su se oglasili, pišući i
govoreći o „elektronskoj kakofoniji uz činodejstvo biznisa za najmlađe
socijalističke potrošače“, „kostimima pajaca modernih vremena“ i
„novokomponovanim narodnim pesmama udenutim u struju najvišeg napona“ (NIN). Ipak je, negde od polovine
sedamdesetih, rokenrol na ovim prostorima potvrdio status umetničkog izraza,
nečega višeg od puke zabave i šou-biznisa; tako je već 1975. Marko Brecelj
dobio prestižnu nagradu „Sedam sekretara SKOJ-a“, dodeljivanu za „najveća postignuća
mladih stvaralaca u svim oblicima umetničkog djelovanja“. (Nakon Brecelja ovo
priznanje će biti dodeljeno i grupama Leb i Sol, Lačni Franz, Pankrti, Luna i
Ekatarina Velika.) Pa ipak su rok
albumi u Jugoslaviji počesto svrstavani u šund-proizvode, doduše, ne zbog
manjka kvaliteta, već zbog – politički problematičnih stihova.
Na Desetom kongresu Saveza komunista
Jugoslavije, održanom u Beogradu maja 1974. godine, najavljena je borba protiv
kulturnog kiča i šunda. Međutim, iza nastojanja da se raskrsti sa „nesređenom
kulturnom politikom“ stajale su težnje da se saseče nacionalizam čije se
narastanje osećalo u svim društvenim sferama. Najavljena je borba protiv „svih
kulturnih proizvoda imperijalističko-buržoaske propagande“. U tu svrhu je
dopunjen Zakon o porezu na promet, članovima po kojima su poreza na promet
oslobođena dela od „posebne društvene i kulturne vrednosti“, i po kojima od
poreza na dela koja to nisu 22% pripada kulturnoj zajednici opštine na kojoj je
prihod ostvaren, a 6,5% Republičkoj zajednici obrazovanja. Jedan deo
intelektualne javnosti izrazio je zabrinutost zbog mogućnosti da se
potencijalno novi i avangardni umetnički pokreti označe kao šund, ali je glavno
pitanje bilo: šta potpada pod kategoriju kiča i šunda i ko je nadležan da
donosi ocene proizvoda kulture? (Zakon je prilično neodređeno predviđao da
to čine „republički organi nadležni za
poslove kulture“.) U tu svrhu su pri tadašnjem Sekretarijatu za kulturu formirane
komisije za šund. Kako je pisao nekadašnji član jedne takve komisije, Darko
Glavan: „Suprotno javnoj percepciji, ta peteročlana komisija nije udarala namet
nego je predlagala oslobađanje od dodatnog poreza na promet nosača zvuka koje
je smatrala umjetnički vrijednim. Pojednostavnjeno rečeno, svaki nosač zvuka
bio je dakle začet s tim 'istočnim grijehom' dodatnog poreza.“ U komisijama su
se nalazili muzički i literarni stručnjaci; zadatak onih prvih bilo je da vode
računa o kvalitetu muzike, ovih drugih – da obrate pažnju na tekstove. Kada bi,
nakon ubeđivanja i natezanja oko političnih tekstova na relaciji izdavačka kuća
– muzičari, ploče pred šund-komisiju ipak stizale sa problematičnim tekstovima,
one bi neretko dobijala etiketu šund-ploče, samim tim i znatno veću cenu u
prodaji; tako su kao šund-ploče označavani albumi Prljavog Kazališta, Parafa,
Lačnog Franza, Riblje Čorbe i drugih izvođača. Pojedini muzičari su tvrdili da
je etiketa „šund-ploča“ prišivana albumima kako bi, zbog veće cene koja je uz
nju išla, teže dolazila do publike, a drugi da je upravo ta etiketa omogućavala
da ploča bude objavljena. Po rečima Vlade Divljana, takvom etiketom bi se „tadašnja
cenzorska komisija ogradila, za slučaj neprilika političke prirode“.
Oni koji su znatno češće potpadali pod udar
šund-komisija bili su izvođači onoga što se tada nazivalo novokomponovanom
narodnom muzikom; na Desetom kongresu naročito je istaknuta borba protiv
literature, štampe i filmova „niskog kvaliteta“ i novokomponovane narodne
muzike. Zbog statusa kiča koji joj je dodeljen ova vrsta muzike se, na primer,
nije smatrala dostojnom da se kroz nju izražavaju patriotska osećanja, pa tako folk
pesme u kojima je izražavana ljubav prema Jugoslaviji, Titu i Partiji često nisu
dobijale zeleno svetlo da se pojave na ploči. Toma Zdravković je svedočio: „U
mom životu, Tito je imao posebno mesto. Godinama sam imao strašnu potrebu da o
njemu napravim pesmu, ali budući da je on velika ličnost, a moje pesme žive u
kafanama, mislio sam da sve to nije u skladu sa mojim mogućnostima. Da je pesmu
o Titu napravio jedan Konjović, to bi iz cuga prošlo: ali ako to pravi jedan
Toma Zdravković skoro da se ne sme! Ipak, Tiletu sam posvetio i napisao jednu pesmu.
Zvala se 'O, Stari, Stari', i komponovao sam je u vreme kad nam je svima bilo
potrebno poleta, kad sam želeo da, kao jedan kurentan pevač koga mase slušaju,
podstaknem ljude da o tome razmišljaju, jer sam i ja deo društva i ove sredine [...]
Bilo je to razmišljanje miliona ljudi u Jugoslaviji i nije trebalo biti Šekspir
ili Andrić pa napraviti takve stihove. Obrad Jovović iz 'Jugotona' i ja
odlučili smo da na drugu stranu ploče snimim pesmu „Jugoslavija“, jer zbog
ozbiljnosti teme nije imalo smisla da snimam 'Ljiljanu' ili 'Buket belih ruža'.
Onda smo traku odneli u Kabinet predsednika Tita da pesme preslušaju i odluče
da li mogu da se snime na ploču. Oni su traku čuli i poslali je Radio Beogradu.
Tamo su preslušali snimak i odlučili da je to kič: tako mi je pričao sad
pokojni Duško Radančević koji mi je objasnio da su čak imali partijski sastanak
zbog moje trake! Kolegijum se sastao i ispred Radio Beograda taj snimak odbio.
[...] Sve me je to mnogo pogodilo, jer sam pošteno i patriotski razmišljao, a
vidite kako su mi uzvratili.“
Ipak, odnos vlasti prema novokomponovanoj
narodnoj muzici bio je mnogo ambivalentniji no što se na prvi pogled čini. Ana
Hofman, u eseju „Ko se boji šunda još?: Muzička cenzura u Jugoslaviji“, piše:
„Zvanični stav prema ovoj vrsti muzike odražavao je svu dvosmislenost državne
kulturne politike: prepoznajući snažan tržišni potencijal, država je tolerisala
visoke tiraže muzičkih izdanja ovog žanra, ali se distancirala od njegovog
'nekulturnog' i 'needukativnog karaktera', ograničavajući njegovu vidljivost u
medijima. […] Iako okarakterisana kao kulturni proizvod niske estetske i
umetničke vrednosti, komercijalni žanr namenjen potrošnji kojeg odlikuje
konformizam, površnost, neznanje i diletantizam, ipak joj se nije mogla
osporiti tesna povezanost sa društvenom svakodnevnicom […] Prema nekim
interpretacijama, upravo je ova muzika bila glavno mesto/prostor emancipacije
'odozdo' i refleksija svakodnevnog života i realnosti novoformirane jugoslovenske
radničke klase. Kroz novokomponovanu narodnu pesmu ona je ispoljavala svoju
kreativnost i našla prostor za umetnički izraz, posebno imajući u vidu da je
većina izvođača dolazila iz siromašnih, 'radničkih' porodica i onih iz ruralnih
sredina. Staviše, sa korenima u tradicionalnoj narodnoj muzici, novokomponovana
narodna muzika je doslovce predstavljala par
excellence odraz socijalističke transformacije od ruralnog ka modernom industrijskom
društvu, i posebnu vrstu autohtonog žanra. […] Prikazujući svakodnevni život i
njegove manifestacije, ljubavne probleme ili pastoralnu seosku idilu, ove pesme
nisu bile samo jedan vid bekstva iz socijalističke stvarnosti, već suprotno,
najbolji pokazatelj opšte društvene klime u Jugoslaviji.“
I baš kao što je novokomponovana narodna muzika
predstavljala svojevrstan odraz društva u kome je nastajala, takav je slučaj i
sa njegovim potomcima, turbo folkom i onim što danas nazivamo turbo-folkom a
što je, mnogi ukazuju, odavno prestalo biti turbo folk, onim što vas, kada iz
Srbije posećujete YouTube, mami zadnjicama i grudima da ga poslušate. I kao što
turbo-folk nije, kako često volimo da mislimo, naš autohton proizvod (videti
sjajan tekst Zorana Ćirjakovića „Turbo folk – naš a svetski“), tako to nije
slučaj ni sa golicavim spotovima iz produkcije C4D ili IDJ Videosa. Dok su se
vernici socijalizma zamlaćivali idejama prosvećenog, svestranog čoveka spremnog
da se neprestano samoobrazuje kako bi dao što veći doprinos razvoju društva u
kome živi, zapadne demokratije, pre svega Sjedinjene Države, do savršenstva su
razradile prastari princip panem et
circenses, koristeći lake note kao jedno od svojih najubojitijih oružja, i
nema te vlade jedne neoliberalne države koja će nametanjem nekakvog poreza na
kič i šund otežati stanovništvu dolazak do sedativa i anestetika u vidu lake
zabave i golotinje.
Naposletku, moramo pristati uz apologete
neoliberalne demokratije kada tvrde da je od proglašavanja nečega kičem do
cenzure mali korak. Ima li jedno razvijeno društvo prava da jedno muzičko,
književno, scensko, filmsko, slikarsko delo proglasi štetnim (izuzimajući,
naravno, slučajeve, kada ono poziva na rasnu, nacionalnu, versku i drugu mržnju
i nasilje)? Istorija umetnosti prepuna je slučajeva proglašavnja jednog
umetničkog dela, pokreta ili pravca bezvrednim, te njegovim zabranjivanjem pod
izgovorom da predstavlja opasnost za društvo, od Gospođe Bovari, preko Životinjske
farme do Satanskih stihova, od Oklopnjače Potemkin, preko Misterija organizma do
Žitija Brajanovog, od muzike Franca Šrekera,
preko džeza do rokenrola. Potpisnik ovih redova, doduše, ne veruje da će
najbolji sudija, vreme, pokazati da smo grešili u vezi onoga što danas u Srbiji
nazivamo kičem i šundom. Ali, naposletku, ko zna? Valja uvek imati na umu
slučajeve književnih, filmskih i muzičkih dela visoke vrednosti koja su u
trenutku kada su se pojavila napadana kao vulgarna (kakav je, recimo, bio
slučaj sa radovima Buldožera i Olivera Mandića), nemoralna (radovi Bijelog
Dugmeta i Leta 3) ili, čak, vrlo opasna za društvo (radovi Riblje Čorbe i
Laibacha).
Do ponovnog uspona uz obronke provalije niz
koju naša kultura postepeno tone već četvrt veka ne može se doći nekakvim
porezom na kič i šund, o zabranama da i ne govorimo. Na domaćim forumima i u
komentarima na vesti sve češće se mogu čuti mišljenja da kulturne institucije
moraju biti finansijski samoodržive, i da svi ti muzeji, pozorišta, umetničke
galerije treba da se ugase ako već ne mogu da se finansiraju od prodaje
ulaznica. I kao što, uverenja smo, u neoliberalne mantre istinski može verovati
samo samoživnik i sebičnjak, tako i u tezu o kulturi kao o još jednoj formi
proizvodnje koju valja prepustiti tržištu može verovati samo neko čija je
potreba za duhovnom hranom jednaka onoj koju ima jedan panj. Među političarima
u Srbiji još nema onih koji se usuđuju da kažu kako državi ta kultura i nije
nešto naročito potrebna – sa izuzetkom, naravno, Dobrivoja Budimirovića Bidže,
koji je onomad priznao: „Ja sam sa kulturom odavno raskrstio“ – što ne znači da
ih u skorijoj budućnosti neće biti.
Jedini pravi način borbe protiv kiča i šunda jeste
neprestano jačanje kulturnih institucija i događanja – pozorišta, muzeja,
umetničkih galerija, te pozorišnih, filmskih i muzičkih festivala – pružanje
finansijske podrške i po cenu neisplativosti, a sistemske podrške onda kada je
nemoguća ili nepotrebna finansijska, te činjenje proizvoda kulture dostupnijim potencijalnim
konzumentima; naravno, uz prihavatanje neizbežnog rizika da se među takvim
manifestacijama i proizvodima nađu i oni male ili nikakve vrednosti. (Oslobađanje
proizvoda kulture od poreza na promet otišlo je u istoriju sa demokratskim
promenama, ali u Srbiji, na sreću, još uvek postoji povlašćna stopa poreza na
dodatnu vrednost za knjige i ulaznice za kulturne događaje: 10%, nasuprot
redovnih 20%; ova stopa, istina, spada u niže u Evropi, ali ne treba zaboraviti
da u Velikoj Britaniji, Italiji, Irskoj, Poljskoj i Litvaniji porez na knjigu
iznosi – 0%.) Kraće rečeno, ključ borbe je u staroj paroli: „Umetnost narodu“. Jedna
od pozitivnijih stvari iz naše socijalističke prošlosti jeste kultura zemlje
koja više nema. To „Periklovo doba“, u kome je „kultura bila programski
određena kao stavka važna taman koliko i teška industrija“ (Radoslav
Milenković) pokazatelj je kolike domete u svim granama može postići kultura
jednog malog naroda kada iza sebe ima ozbiljnu podršku države i društva, ali i
da je i u domenu kulture stipednirane od države moguća stvaralačka sloboda, pa
i tržišna utakmica – setimo se samo rivaliteta između Jugotona i PGP-RTB-a,
Avala filma i Jadran filma, strip-redakcija Politike
i Dečijih novina, i svih pozitivnih aspekata tih i takvih rivalstava. Kao
što znamo, međutim, nadgradnja je definisana bazom, pa i najbanalnijem vidu,
kao u onom crnjaku: nema stabilne ekonomije – nema kulture. Za promenu stanja u
kulturi nužne su duboke promene u ekonomskom sistemu, ali i u dominantoj
ideološkoj matrici.
(Balkanrock.com, 24. avgust 2015)
Нема коментара:
Постави коментар