Izdavač: Samostalno izdanje
Datum izdavanja: 20. 9. 2015.
Ocena: 4,1
Producent: Otrovna Kristina
Dužina trajanja: 33:42
Žanr: Hard rock, progressive rock
Mnogi je domaći rock sastav ponudivši album za besplatan download
zaboravio da uz pesme priloži i buklet, valjda (pogrešno) verujući da album u
digitalnom obliku ne mora predstavljati i vizuelno zaokružen artistički
proizvod. Izrada bukleta u elektronskom formatu ne košta ništa – sem truda i
vremena, naravno – pa se tako pruža mogućnost za idejna rešenja maštovitija i prateće
aspekte albuma raskošnije nego ikada pre. Avaj, ogroman broj domaćih sastava tu
mogućnost ne koristi, pa se prema sopstvenom delu odnosi pomalo kao neke domaće
televizijske kuće prema tuđem; to su one stanice koje, naprosto odsecajući
odjavnu špicu, ne pokazuju dužno poštovanje prema ljudima koji su učestvovali u
stvaranju emitovanog filma.
Pa ipak, nedostatak bilo kakve informacije osim imena izvođača i naziva
pesama može se savršeno uklapati u koncepciju albuma; takav je slučaj sa
prvencem Otrovne Kristine, koji je potpisnik ovih redova slušao ne znajući o
bendu apsolutno ništa, osim da je reč o sastavu iz Zagreba. Na prednjoj strani
omota – logo grupe (za koji kao da je zaslužan Rodney Matthews) preseca crvenu
prugu. Na zadnjoj – secesijski portet žene (valjda Otrovne Kristine) u narodnoj
nošnji sa preslicom i vretenom u rukama. Šta nedostaje? Logo Jugotona,
PGP-RTB-a ili ZKP RTLJ-a i natpis „Made in Yugoslavia“.
Jer album Otrovna Kristina nalikuje
na nešto što se, uz molbu da se javi svako ko zna nešto o izvođaču, pojavljuje
na forumima zaljubljenika u progresivni rock, da bi u pomoć već priskočio neki
od naših vinil-entuzijasta. Zvuk Otrovne Kristine u skladu je sa svetskim
trednovima u gitarskom rocku, sa istraživanjima teškaškog nasleđa sedamdesetih.
„Vrata moći“, „Demon“, „Došao sam da ostanem“, „Zmija“, „Igram da zaboravim“, „Viking“,
sa artiljerijskom paljbom bubnjeva i gitarama koje ubadaju i režu poput
bajoneta, po utemeljenosti u rock 'n' roll klasici, po energiji, po silini, ne
zaostaju za globalnim perjanicama baštinika zvuka sedamdesetih – i to onih
progresivnijih. Ima kod Otrovne Kristine mnogo stoneraškog – melodičnih vokala,
mrsnog gitarskog zvuka, produkcije vintažne (što nipošto ne znači arhaične).
No, ovaj album predstavlja autentičan pandan uradcima potomstva Blue Cheera i
MC5-a – Smak, Pop Mašina, Atomsko Sklonište, Drugi Način, Oko, to su ključne
tačke uticaja na zvuk Kristine – mada se, tu i tamo, provlači po neka melodijska
ili ritmička linija pod uticajem makedonske jazz rock škole („Ljubav je bol“). Ima
na albumu Otrovna Kristina deeppurpleovskog
i blacksabbathovskog, ali tek posredno, kao tragova uzora jugoslovenskih
hard-progressive velikana. I koliko je pažnje pokazano u izvođenju detalja pri
kreiranju omaža (nikako prostog podražavanja!) jugoslovenskim rock klasicima! Vokali,
gitarske boje, soloi, perkusije, jugoslovensko viđenje bluesa („Poljubi me u
treće oko“) i funka („Pita“), sve to doprinosi mogućem određenju zvuka ove
ploče kao „Balkan-rock revival“; doom metalična „Ljubav je bol“ i bajkerska
himna „Demon“ otkrivaju prisustvo svesti o folklornim motivima kao autentičnom
doprinosu jugoslovenskog rocka globalnoj rock ritmici i melodici. Pritom je
ovaj album oslobođen zamorne pretencioznosti (nijedna pesma nije duža od četiri
minuta) karakteristične za sedamdesete, dok je, s druge strane, zvuka punog i
masivnog, kakav naši progresivci, zbog tehničkih ograničenja, nisu uspevali da
postignu na pločama.
A onda, tu su tekstovi; nepoliranost (čitaj: banalnost, neretko
stupidnost), kvazimističnost i kvaziangažovanost prisutne u tekstovima
jugoslovenskih progresivnih sastava ovde imaju svoje umetničko opravdanje.
Nije, međutim, reč samo o oslanjanju na poetičke osnove, već u sjajnom
podražavanju stila ondašnjih tekstopisaca, prisutnom čak i u pesmama tematike
umnogome strane našem rocku sedamdesetih, poput metalizirane „Vrata moći“ i
himnične „Viking“ (uz pesmu „Demon“ svakako najuspelije komade sa albuma). Tako
tekstovi pesama „Sa svima si bila“ i „Pita“ u potpunosti deluju kao nešto
izašlo iz pera Mirka Glišića, a u stihovima pesama „Došao sam da ostanem“ i „Zmija“
jasno se čita uticaj Boška Obradovića.
Iza projekta Otrovna Kristina stoji Niko Potočnjak spiritus movens
sastava Seven That Spells i Jastreb. Album Otrovna
Kristina objavljen je za besplatan download na zvaničnom sajtu grupe. U
februaru naredne godine biće objavljen na vinilu. O narednom izdanju Otrovne
Kristine, dabome, odviše je rano govoriti. Pa ipak, ne možemo da se ne nadamo novom
omažu našoj progresivnoj sceni sedamdesetih; radovi nekih drugih domaćih
progressive rock sastava, onih sympho i jazz rock provenijencije, svakako nude
obilje inspiracije, a Otrovna Kristina su prvi sastav nakon pojave grupe Temple
Of Smoke dorastao takvom izazovu.
Spisak pesama:
- „Vrata moći“ –
2:36
- „Sa svima si
bila“ – 3:47
- „Demon“ – 3:22
- „Došao sam da
ostanem“ – 3:26
- „Poljubi me u
treće oko“ – 3:58
- „Pita“ – 2:56
- „Zmija“ – 3:23
- „Igram da
zaboravim“ – 2:19
- „Ljubav je bol“
– 4:01
- „Viking“ – 3:54
(Balkanrock.com, 7. decembar 2015)
Нема коментара:
Постави коментар