Nasuprot široko rasprotranjenom uverenju, cenzura ploča u pravom smislu
reči je u Socijalističkoj Republici Jugoslaviji bila relativno retka pojava; do
nje je dolazilo srazmerno retko zbog prisustva – autocenzure.
Naime, da bi došla do najviših instanci, jedna rok pesma morala je da
prođe tri bedema – sami autori su se
odlučivali da ono što žele i imaju da poruče radije kažu kroz alegoriju (što
je, posredno, dovodilo do veće poetičnosti); naročito problematični tekstovi i
omoti često su menjani na zahtev izdavačke kuće; ploča bi, naposletku, dolazila
u ruke neke od čuvenih komisija za šund, koja bi joj, ukoliko neki aspekt
albuma deluje naročito problematično, lepila etiketu šund-ploče, čime bi album
dobijao znatno veću cenu u prodaji. Neki vele da se povećavanjem cene ploče sprečavalo
da ona dođe u ruke većeg broja ljudi, a drugi da je etiketa „šund-proizvod“ omogućavala
da se ploča uopšte pojavi.
Sa druge strane, umeo je takav sistem rok poslenike i da nagradi,
dodeljivanjem priznanja kao što su Majska nagrada, Smeli cvet i prestižnih
Sedam sekretara SKOJ-a. Neki vele da su ovakva priznanja, dodeljena i nekima od
najvećih „disidenata“ jugoslovenske scene, poput Riblje Čorbe, Pankrta,
Buldožera i Lačnog Franza, bila način da se rokeri pacifikuju, a drugi da ona
predstavljaju potvrdu činjenice da je taj sistem podsticao rok kao zvaničnu
kulturu mladih i, ako ne ohrabrivao, ono tolerisao kritike koje su dolazile iz
rokerskih redova.
Cenzura istinski dobija maha tek tokom devedesetih godina prošlog veka.
U svim republikama izvođači iz republike sa kojom se u tom trenutku ratovalo
bivaju proglašeni nepodesnim; ovakvo proterivanje iz štampe, sa radija i
televizije najdoslednije je, čini se, sprovođeno u Hrvatskoj. U Srbiji se oni
koji izražavaju protest protiv režima – a to je najveći deo srpske rok scene – skidaju
sa režimskih medija; po mnogima, rokenrol je u Srbiji postao kontrakultura u
pravom smislu reči tek tokom devedesetih.
Cenzura i autocenzura u domaćem roku svakako predstavlja vrlo zahvalnu
temu za buduće istraživače; kao mali prilog budućim radovima na tu temu, nudimo
hronologiju najupečatljivijih i najzanimljivijih slučajeva (auto)cenzure na
domaćoj sceni.
1961.
Arsen Dedić u Hrvatskoj biva proglašen nepodobnim zbog ciklusa pesama
„Čuda“, objavljenog u jednom književnom listu. Prašina se sleže nakon što ga u
odbranu uzme književnik Bruno Popović.
1968.
Grupe Elipse i Mladi Levi predstavljaju Jugoslaviju na Festivalu mira u
Sofiji. Njihovom zajedničkom koncertu u gradskom parku prisustvuje veliki broj
mladih. Kada počnu sa svirkom, publika počinje da tapše u ritmu. To je
isprovociralo miliciju, koja počinje da tuče ljude u publici, pa koncert biva
prekinut nakon samo desetak minuta.
1969.
Koncert grupe Žeteoci, koju čine studenti zagrebačkog Teološkog
fakulteta i koja izvodi beat muziku sa religioznim tekstovima, treba da se
održi u dvorani Studentskog centra u Zagrebu, ali je zabranjen uoči nastupa; to
izaziva nezadovoljstvo okupljene publike, pa milicija mora da interveniše.
Nedelju dana kasnije, Žeteoci dobijaju dozvolu da održe koncert.
Iako beogradska postavka Kose
nije naišla na probleme nakon prvog izvođenja (jedan deo predstave izveden je
za Josipa Broza Tita), posle tridesetak izvođenja pojedini krugovi u vojsci su
se pobunili zbog spaljivanja (američke) vojne knjižice na sceni, pa predstava
biva skinuta sa repertoara Ateljea 212.
Trinaesti broj muzičkog časopisa Pop
Express biva zabranjen; uzrok zabrane je jedno od pisama čitalaca. Po
rečima hroničara početaka jugoslovenske scene Vladimira Spičanovića: „Pošto je
tu bilo jedno desetak pisama, pokušavao sam da proniknem u to zbog čega je
zabranjen, i u ono vreme nisam uspeo da ukapiram; danas možete da čitate deset
puta, nema šanse! To je bilo toiko naivno, toliko benigno da je to smešno,
međutim, nekome je to smetalo...“
1972.
Pojedine radio stanice označavaju pesmu „Kralj alkohol“ grupe Time kao
nepodesnu, zbog toga što „promoviše alkoholizam“.
1974.
Pop Mašina objavljuje Kiselinu,
konceptualni album sa LSD tripom kao temom. Plašeći se da će čelnici PGP-RTB-a
odbiti da objave ploču ako uoče njenu tematiku, članovi grupe menjaju raspored
pesama na albumu, a na omotu se, umesto psihodeličnog rada Jugoslava Vlahovića,
pojavljuje jednostavna fotografija benda. Nakon što je ploča odštampana,
čelnicima PGP-a tajnu naziva albuma otkriva jedan novinar Ilustrovane Politike, pa izdavačka kuća odbija da sklopi ugovor sa
Pop Mašinom, ali ipak objavljuje album.
1975.
Buldožer objavljuje ploču Pljuni
istini u oči; provbitni tiraž se brzo rasprodaje, ali PGP-RTB odugovlači sa
doštampavanjem ploče, smatrajući da su pojedine pesme i detalji omota „sporni“.
Čelnici izdavačke kuće zahtevaju da se sa omota izbaci fotografija na kojoj klavijaturista
grupe, Borut Činč, u pionirskoj uniformi svira harmoniku dok iza njega stoji
Titova slika. Članovi grupe na novoj verziji omota tu fotografiju zamenjuju – slikom
golog muškarca.
1976.
Buldožer snimaju svoj drugi album, Zabranjeno
plakirati, ali PGP okleva sa objavljivanjem; čelnici PGP-a zameraju
Buldožeru „suviše pornografske tekstove“. Snimci u PGP-u čekaju godinu dana,
sve dok ih ne otkupi i objavi Helidon.
1978.
Grupa Metak nastupa na Splitskom festivalu; organizatorima manifestacije
ime Metak zvuči previše provokativno, pa je grupa najavljivana kao Meta.
Jugoton uspešno pregovara o licencnom objavljivanju ploče Never Mind The Bollocks, Here's The Sex
Pistols. Objavljivanje je stopirano zbog bojazni da bi objavljivanje ploče
u Jugoslaviji moglo izazvati diplomatski sukob sa Velikom Britanijom.
1979.
Objavljivanje albuma Bitanga i
princeza Bijelog Dugmeta prati niz problema: čelnici Jugotona smatraju da
je omot koji je dizajnirao Dragan S. Stefanović, i na kome ženska noga šutira
muške genitalije, „vulgaran“, pa novi omot dizajnira Jugotonov dizajner Ivan
Ivezić. Goran Bregović pristaje da iz pesme „Ala je glupo zaboravit' njen broj“
izbaci stih „koji mi je moj“, i, nakon dužeg ubeđivanja, da stih „A Hrist je
bio kopile i jad“ iz pesme „Sve će to, mila moja, prekriti ruzmarin, snjegovi i
šaš“ zameni sa „A on je bio kopile i jad“.
Riblja Čorba objavljuje svoj prvi album, Kost u grlu. Pre
snimanja, Đorđević pristaje da pesmu „Još jedan usran dan“ preimenuje u „Još
jedan šugav dan“. Međutim, nakon što je ploča objavljena, nekome od urednika
PGP-a pada na pamet da bi stih „popij svoje sedative“ iz pesme „Mirno spavaj“
mogao da asocira na uživanje droga. Čitav tiraž albuma se povlači iz prodaje, sporni
stih se izbacuje iz pesme, i ploča sa novom verzijom se pojavljuje u
prodavnicama. „Mirno spavaj“ u svojoj celosti biva objavljena na singlu godinu
dana kasnije.
Prvenac Prljavog Kazališta zbog angažovanih tekstova dobija etiketu
šund-ploče.
1980.
Prvi multimedijalni projekt Laibacha, pod nazivom „Rdeči revirji“,
zabranjen je uoči premijere, sa obrazloženjem da su na plakatima „nepravilno i
neodgovorno“ upotrebljeni crni krstovi ruskog slikara Kazimira Maljeviča.
Događaj izaziva brojne medijske napade na grupu.
Radio urednici kao nepodesnu označavaju pesmu „Ja ne mogu“ Laboratorije
Zvuka, verujući da bi stihovi „Ja ne mogu ni na jednu nogu / Da stanem čim
svanem“ mogli da asociraju na probleme sa nogom koje je Tito imao pred smrt.
Spot Pekinške Patke, u kome sviraju u izlogu robne kuće okruženi mladim
pankerima, biva označen kao nepodesan i zabranjen za emitovanje. Paljenje Borbe, glasila Saveza komunista, koje su
članovi grupe izveli na koncertu u Novom Sadu (po njihovom priznanju, „hteli su
napraviti neki skandal, to je uvek dobro“) rezultiralo je velikom pažnjom medija,
ali i pozivom na informativni razgovor.
PGP-RTB insistira na novom omotu za
Vrt svetlosti Igre Staklenih Perli, sa obrazloženjem da je originalni
psihodelični omot „neprofesionalno urađen“.
Paraf objavljuju svoj prvi album, A
dan je tako lijepo počeo. Iako su pre objavljivanja omot i deo tekstova
izmenjeni, ploča je ipak dobila etiketu šund-ploče.
1981.
U Sloveniji izbija naci-pank afera. Marko Šelih, pevač grupe Lublanski
Psi, i Igor Vidmar, muzički novinar, bivaju uhapšeni zato što su nosili bedževe
sa precrtanom svastikom, uz optužbe da su nosili nacističke simbole, ali ubrzo
bivaju oslobođeni zbog nedostatka dokaza da su bavili „antidržavnim
aktivnostima“. Optuženi su i članovi sastava Buldogi, ali se afera ubrzo sleže.
Pesma „Maljčiki“, kojom su Idoli parodirali socijal-realizam, nakon
protesta sovjetske ambasade biva zabranjena na TV-u i pojedinim radio
stanicama. Na pojedinim stanicama je zabranjena i „Retko te viđam sa devojkama“.
Neposredno pred objavljivanje prvenca grupe Haustor, čelnici Jugotona
odlučuju da sa ploče izbace pesmu „Radnička klasa odlazi u raj“, smatrajući da
je „politički nepodobna“; pesma se tri godine kasnije pojavljuje na albumu Treći svijet.
Grupa Zana snima svoj prvi album, Loše
vesti uz rege za pivsku flašu; na insistiranje čelnika Jugotona, menjaju
tekst pesme „Loše vesti“.
Čelnici Jugotona insistiraju da se na omotu Azrinog albuma Sunčana strana ulice dopiše da su
„Kurvini sinovi“ upereni protiv „imperijalizma i hegemonije“. Na omotu albuma Ravno do dna, objavljenom nekoliko meseci kasnije, u tekstu pesme „Uradi nešto“
izostavljen je stih „Zatvori prolaz za staljiniste“. U intervjuu za Polet, Branimir Štulić govori u teroru
komunizma u Sovjetskom Savezu, što izaziva protest sovjetske ambasade.
Pesma „Nestašni dečaci“ Bulevara, za koju je tekst napisao Momčilo
Bajagić, biva zabranjena u pojedinim medijima, sa obrazloženjem da može da
asocira na proteste kosovskih Albanaca.
Prvenac Lačni Franza, Ikebana,
zbog tekstova biva označen kao šund-ploča.
Prvenac grupe Na Lepem Prijazni
zbog pesme „Suckitandsee“ biva označen
kao šund-ploča.
1982.
U Ilustrovanoj Politici objavljeno
je pismo jednog tinejdžera, u kome on promišlja o političkoj podobnosti Bore
Đorđevića, i ukazuje na stihove „za ideale ginu budale“ i „kreteni dižu bune i
ginu“ iz pesme „Na zapadu ništa novo“ kao uvredljive za slavne pretke. Pismo
pokreće lavinu: SUBNOR-i (Savezi udruženja boraca narodnooslobodilačkog rata)
Sarajeva, Karpoša i Bezdana i Savez socijalističke omladine Bosne i Hercegovine
zahtevaju da se ploča zabrani; u javnosti se vodi polemika o Đorđevićevim
stihovima. Riblja Čorba je primorana da prekine koncert u Celju jer su dežurni
vatrogasci previše agresivni prema publici, koncert u Sarajevu mogu da održe
tek nakon što Đorđević potpiše da će „Na zapadu ništa novo“ pevati na sopstvenu
odgovornost, a koncert u Tuzli im je otkazan, uz obrazloženje organizatora da
„ne mogu da obezbede mir tokom kocerta grupe čije ponašanje nije u skladu sa
socijalističkim moralom“. Prašina se sleže nakon što u odbranu grupe stane Milo
Dimitrijevski, predsednik SUBNOR-a Jugoslavije.
Otrocima Socijalizma je nastup u Beogradu onemogućen na preporuku Saveza
socijalističke omladine Slovenije. Ubrzo im je zabranjeno izvođenje svih
tekstova, uz obrazloženje da su „previše politički angažovani“. Prvi nastup u
Ljubljani imaju pod imenom Otroci, ali se na koncertu pojavljuju sa flasterima
preko usta, čime podižu još veću prašinu u javnosti. Za pravo da nastupaju pod
imenom Otroci Socijalizma su se izborili uz podršku slovenačkih pank aktivista.
Ubrzo im je zabranjena i pesma „700 usnjenih torbic“, inspirisana činjenicom da
je 700 delegata partijskog kongresa 1982. dobilo prigodne kožne torbe.
Laboratorija Zvuka nastupa u Novom Mestu; na plakatu za koncert nalazi
se Vilmoš Kauboj, maskota i pridruženi član grupe. Neki od mešatana smatraju da
on predstavlja karikaturu Josipa Broza Tita, pa sve prijavljuju miliciji, uz
obrazloženje da plakati predstavljaju „uvredu socijalističkog morala i povredu
patriotskih osećanja“. Protiv Predraga Vraneševića je poveden sudski postupak.
On prvobitno biva osuđen na 40 dana zatvora, ali iz viših krugova ubrzo stiže
odluka da se presuda preinači i slučaj zataška kao besmislen.
Jugoton ne dozvoljava Idolima da na omotu Odbrane i poslednjih dana koriste fresku Belog anđela iz Mileševe.
Zabranjena je reklama za album Malo
pojačaj radio Zdravka Čolića. U reklami vojnici u nepoznatim uniformama
zakopavaju radio, radio eksplodira i u vazduh leti crvena zastavica sa sloganom
„Nova diverzija Zdravka Čolića“.
1983.
Otroci Socijalizma snimaju svoj drugi album; ploča je odštampana u
Beogradu, a trebalo je da bude objavljena za ZKP RTLJ. Na putu od Beograda do
Ljubljane celokupnom tiražu od 3.000 primeraka se izgubio trag. Naknadno je
otkriveno da su ploče zaplenjene i uništene.
Laibach na Zagrebačkom bijenalu održavaju koncert pod nazivom „Mi kujemo
budučnost“. Tokom nastupa emitovan je film Revolucija
još traje i porno film. Kada se na platnu u istom trenutku pojave snimci
Tita i penisa, milicija prekida nastup. Juna iste godine bend daje svoj prvi
televizijski intervju, u političkoj emisiji TV
tednik. Intervju izaziva burne reakcije, i grupi biva zabranjeno javno
nastupanje i upotreba imena Laibach.
PGP-ovi urednici sa prvog albuma grupe Bezobrazno Zeleno izbacuju pesmu
„Long Live moja Srbijo“. Pre snimanja albuma, članovi benda su bili primorani da
u pesmi „Momci sa juga“ stih „smenjujemo generale“ zamene sa „sadićemo banane“,
a „udaramo na vlast“ sa „smejemo se u glas“.
EP Rok Mašine Izrod na granici
kasni sa objavljivanjem zbog problema sa omotom; čelnici Jugodiska smatraju da
je omot, koji je dizajnirao Jugoslav Vlahović i na kome se nalaze dve ruke
probodene perima, „politički nepodoban“; ploča biva objavljena tek nakon što
Vlahović dizajnira novi omot.
Riblja Čorba predstavlja Jugoslaviju na omladinskom festivalu „Balkan –
zona bez nuklearnog naoružanja“ u Bugarskoj. Grupa drži četiri koncerta; na
završnoj večeri nastupaju zajedno sa bugarskim ritmičkim plesačima, grčkim
folklornim ansamblom i rumunskim omladinskim pozorištem, koje izvodi predstavu Bauk kapitalizma napada omladinu Istoka.
Od grupe se zahteva da ne izvodi pesmu „Kako je lepo biti glup“.
Alum O je! grupe U Škripcu
dobija etiketu šund-ploče.
1984.
Na koncertu Zabranjenog
Pušenja u Rijeci kvari se pojačalo. Frontmen grupe, dr Nele Karajlić publici
kaže: „Crk'o maršal! Mislim na pojačalo!“ To izaziva proglase više SUBNOR-a i
Saveza socijalističke omladine u kojima se osuđuje ponašanje članova Pušenja i
poziva se na zabranjivanje njihovih koncerata, te brojne medijske napise protiv
grupe, otkazivanja koncerata i skidanje sa telvizijskih i radijskih programa;
odluku da prestanu sa radom na Top listi
nadrealista donose samoinicijativno.
Ploča Večzeras vas zabavljaju muzičari
koji piju Riblje Čorbe, zbog tekstova pesama „Mangupi vam kvare dete“ i
„Besni psi“, dobija etiketu šund ploče. Zbog stihova „Grčki šverceri / arapski
studenti / maloletni delikventi / negativni elementi / i besni psi“ ambasade
tri arapske zemlje i Zaira ulažu proteste, tvrdeći da je Đorđević u pesmi
„izjednačio arapske studente i besne pse“. Ministarstvo kulture naručuje analizu
pesme od strane stručnjaka. Neposredno pred promotivni koncert u Beogradu, iz
Ministarstva spoljnih poslova stiže zahtev da se pesma ne izvodi.
Zbog tekstova pesama „Laž“ i „7 milja iznad mora“ ploča Dukat i pribadače Aerodroma kasni sa
objavljivanjem; naročito su sporni stihovi pesme „Laž“: „Priča kaže jednog dana
svi će biti jednaki / Svako imat' će sve / Samo treba biti strpljiv i vjerovat'
u drugove“.
Zabrana upotreba imena Laibach je i dalje na snazi, pa bend koncert
posvećen Tomažu Hostniku, pevaču Laibacha koji je izvršio samoubistvo dve
godine ranije, održava u tajnosti.
1985.
Riblja Čorba snima album Istina.
Jugoton, sa kojim grupa ima ugovor, odbija da objavi pesme „Pogledaj dom svoj,
anđele“, „Snage opozicije“, „Dvorska budala“ i „'Alo“. Grupa prelazi u PGP-RTB,
koji odbija da objavi samo „Snage opozicije“, ali i zahteva da se iz pesme
„'Alo“ izbace stihovi „S planine šakal zavija / tamo je Jugoslavija“. Grupa
namerava da pesmu „Snage opozicije“ objavi kao samizdat singl, ali odustaje
nakon što većina listova objavi tekst pesme. Pesma je objavljena tek 1997, na
kompilaciji Treći srpski ustanak.
Laibach objavljuju svoj prvi LP album. Kako je zabrana upotreba imena i
dalje na snazi, na albumu nije naznačeno ime sastava, a deo albuma sa Titovim
govorom je tonski pokriven.
Spot za pesmu „Visibabe, ljubičice“ Peđa D'Boy Banda zabranjen je zbog
erotskih momenata.
1986.
Grupa Griva sa Alenom Islamovićem snima pesmu „Kaljinka“, inspirisanu
černobilskom katastrofom. Posle prvih nekoliko emitovanja, sovjetska ambasada
protestvuje, pa mediji dobijaju direktivu da je ne emituju.
Riblja Čorba objavljuje album Osmi
nervni slom. Pesma „Južna Afrika '85 (Ja ću da pevam)“ dobija takav naziv
kako bi se stavilo do znanja da se tobože odnosi na stanje u Južnoj Africi.
Međutim, većina radio urednika pomenutu pesmu, te pesme „Tu nema Boga, nema
pravde“ i „Crno je dole“ označava kao nepodesne za emitovanje. Na sednici
Komisije za informativno-propagandno delovanje Predsedništva
Centralnog komiteta Saveza komunista Jugoslavije raspravlja se o Đorđevićevim
stihovima.
1987.
Na proslavi povodom godišnjice Studija B, održanoj u Sava Centru, Bora
Đorđević čita pesmu „Crni mercedes“, koja, po oceni javnog tužioca, „uznemiruje
javnost“. Budući da su u pitanju bili već objavljeni stihovi, sud odbija zahtev
tužilaštva za pokretanje postupka.
Goran Bregović želi da na albumu Bijelog Dugmeta Pljuni i zapjevaj, moja Jugoslavijo okupi predstavnike različitih
političkih stanovišta: obradu revolicionarne pesme „Padaj, silo i nepravdo“
trebalo je da peva narodni heroj Svetozar Vukmanović Tempo, pesmu „Ružica si
bila“ šlager pevač Vice Vukov, još šezdesetih označen kao nepodoban zbog
propagiranja hrvatskog nacionalizma, a na omotu je trebalo da se pojavi slika Dve godine garancije (na kojoj čovek
leži na klupi u parku pokriven Politikom)
slikara Miće Popovića, koji je u to vreme važio za disidenta. Sva trojica su
zainteresovana. Na razgovor sa Vukovim u Zagreb odlazi menadžer Dugmeta, Raka
Marić; na sarajevskom aerodromu dočekuje ga milicija, privodi i saslušava. Mića
Popović odustaje od saradnje, upozoravajući Bregovića na opasnost za obojicu
ako se njegova slika pojavi na omotu. Na kraju se na albumu pojavio samo
Vukmanović. Britanski Guardian Tempovo
gostovanje na ploči Dugmeta opisuje kao „neku vrstu Bregovićevog državnog
udara“.
Na omotu albuma Pozdrav iz zemlje
Safari Zabranjenog Pušenja, kraj imena pesme „Dan Republike“ pisalo je „Naš
prijedlog za Pjesmu Evrovizije“, što je, zbog problematičnih stihova, naknadno
prelepljeno. Radio urednici dugo izbegavaju da emituju ovu pesmu. Spot za pesmu
„Manijak“ sa istog albuma, koji je režirao Emir Kusturica (u to vreme
pridruženi član benda), zabranjen je. U spotu Karajlić glumi političara
pedofila, koji devojčice namamljuje keksom. Sporan detalj bio je – marka keksa.
Keks u spotu je marke „Tops“; proizvodila ga je firma Agrokomerc, čije su
finansijske malverzacije, otkrivene iste, 1987. godine, predstavljale najveću
ekonomsku aferu u Jugoslaviji.
KUD Idijoti predstavljaju Jugoslaviju na festivalu mediteranskih zemalja
u mestu Ređo Kalabrijo na jugu Italije. Dok izvode italijansku revolucionarnu
pesmu „Bandiera Rossa“, italijanska policija upada na binu i prekida njihov
nastup.
Lačni Franz, na albumu Sirene
tulijo, objavljuju tradicional
„Zdravljica“, nastao na stihove Franca Prešerna. Zbog neformalne
interpretacije, u Sloveniji pesma biva okarakterisana kao nepodobna.
Laibach objavljuju album Opus Dei za
britansku izdavačku kuću Mute Records. Na unutrašnjoj strani omota našao se rad
istaknutog antinacističkog umetnika Heartfielda, četiri krvave sekire koje
oblikuju svastiku. U pojedinim evropskim zemljama smisao rada je pogrešno
shvaćen, pa je album bio zabranjen.
1988.
Bora Đorđević čita svoje stihove u Baru. Jedan od dežurnih milicionera
nalazi da je Đorđević „verbalno vrijeđao patriotsko-socijalistička osećanja
građana“, pa piše prijavu. Dolazi do suđenja. Nakon dužeg postupka, optužbe su
odbačene. Iste godine, Riblja Čorba namerava da održi dobrotvorni koncert na
platou ispred Hrama svetog Save, sa Pilotima, Ekatarinom Velikom i Đorđem
Balaševićem kao gostima; prikupljena sredstva trebalo je da budu namenjena
završetku Hrama. Milicija ne daje dozvolu da se koncert održi.
Prljavo Kazalište, na ploči Zaustavite
Zemlju, objavljuje pesmu „Mojoj majci“, koju Jasenko Houra posvećuje svojoj
preminuloj majci. Zbog stiha „zadnja ruža hrvatska“ pesma doživljava veliku
popularnost u Hrvatskoj, ali u ostalom delu zemlje biva označena kao
nacionalistička i nepodobna.
Bijelo Dugme, u produkciji RTB-a, snima spot za pesmu „Đurđevdan“;
režiser spota želi da članovi benda nose srpske narodne nošnje i starinsko
oružje, što Alen Islamović odbija. Postignut je kompromis: svi članovi benda
osim Islamovića obući će nošnje. Spot biva zabranjen nakon samo jednog
emitovanja, jer „asocira na četništvo“.
Pesma „Zebre i bizoni“ Galije, koja se bavi enigmom Titove rezidencije
na Brionima, trebalo je da bude izbačena sa albuma Daleko je sunce. Uredništvo PGP-a naposletku pristaje da je objavi,
ali tekst pesme nije štampan na omotu.
1989.
Prljavo Kazalište nastupa na zagrebačkom Trgu Republike (današnji Trg
bana Jelačića). Kako se u to vreme Kazalište doživljava kao „nacionalni bend“, na
trgu se okuplja oko 200.000 ljudi, a uoči samog koncerta jedan policijski
inspektor traži od Houre da publici saopšti da koncerta neće biti, na šta Houra
odgovara: „Recite im Vi“. Koncert snima Radio-televizija Zagreb. Houra tokom
nastupa izjavljuje: „Nemojte mi srušiti trg, tu dolazi konj“, što je izbačeno
iz snimka koji je emitovan.
Rambo Amadeus, na albumu Hoćemo
gusle!, objavljuje pesmu „Amerika i Engleska (Biće zemlja proleterska)“, na
kojoj gostuju Bora Đorđević i Mica Trofrtaljka; prvobitan naziv pesme,
„Kataklizma komunizma“, promenjen je na zahtev PGP-a.
1990.
Uoči prvih višestranačkih izbora u Jugoslaviji, Galija priprema EP sa
pesmama „On je isti kao on“, „Ti si moja jedina Partija“, „Posle svega“ i
„Komunista“ (na kojoj je gostovao Šaban Bajramović). Zbog stihova Radomana
Kanjevca koji su se otvoreno izrugivali Slobodanu Miloševiću, ploča nikada nije
objavljena.
1991.
Pesma Ramba Amadeusa „Prijatelju, prijatelju“, sa albuma Psihološko-propagandni komplet M-91, u
originalu je trebalo da sadrži usemplovane govore Slobodana Miloševića i Franja
Tuđmana, ali su te delove pesme urednici PGP-RTB-a isekli.
Među uhapšenim učesnicima demonstracija 9. marta nalazi se i pevač Dušan
Prelević.
1992.
Supergrupa Rimtutituki, koju čine članovi Električnog Orgazma,
Partibrejkersa i Ekatarine Velike, ne dobija dozvolu da u Beogradu održi
koncert na otvorenom, pa u otvorenom kamionu kruži gradskim ulicama svirajući i
šaljući antiratne poruke. Dozvolu za drugi koncert uspevaju da dobiju; on je,
pod nazivom „Ne računajte na nas“, održan na trgu republike. Koncertu, na kome
sviraju Rimtutituki i druge grupe, prisustvuje oko 40.000 ljudi, ali režimski
mediji javljaju da ih je bilo oko 5.000. Prilog o koncertu poslat je u ostale
republike bivše Jugoslavije, ali niko ne želi da ga emituje.
Održana je manifestacija Beogradski rock pobednik. Manifestaciju prenosi
Radio-televizija Beograd, ali je planirano da se prenos prekine kad na red dođu
nastupi Bore Đorđevića i Ramba Amadeusa. Rambo Amadeus se penje na binu za
vreme nastupa Bebi Dol, uzima mikrofon i govori: „Dok mi sviramo, padaju bombe
na Dubrovnik i Tuzlu! Nećemo da zabavljamo biračko telo! Jebem vam mater!“
Zbog pesama koje kritikuju tadašnju vlast, Direktori bez obrazloženja
bivaju diskfalifikovani iz finala Gitarijade, iako ih je žiri prethodno uvrstio
u finale. Pojedini listovi objavljuju tekstove o članovima benda kao
korisnicima opijata.
Vojne vlasti tragaju za Đorđem Balaševićem kako bi ga poslale na front.
Balašević po prvi put ne drži tradicionalni novogodišnji koncert u Sava Centru.
1993.
Ritam Nereda objavljuju album Breaking
za nemačku izdavačku kuću Walzwerk Records. Nemačka policija je zaplenila
snimke, pod izgovorom da izdavač krši ekonomske sankcije protiv SR Jugoslavije.
Nakon provere tekstova pesama, objavljivanje albuma je dozvoljeno.
Pesma „Završit' ću kao Howard Hughes“ Arsena Dedića biva zabranjena za
emitovanje u pojedinim hrvatskim medijima jer se u njoj pominje partizanski
pilot Franjo Kluz.
Među uhapšenima na demonstracijama 1. juna je i Nebojša Drakula, pevač
Direktora.
1994.
Zbog pesme „Chicago“, koja kritikuje tadašnju vlast u Hrvatskoj, album Greatest Hits 1 Jure Stublića šest
meseci čeka na objavljivanje. Album je objavljen tek nakon što je iz pesme
izbačen jedan stih, ali ona ipak biva zabranjena u pojedinim medijima.
1995.
Petar-Peca Popović dolazi na mesto glavnog urednika PGP-RTS-a. Nakon
samo par meseci podnosi ostavku, ali u toku tog perioda uspeva da obezbedi
ugovor grupi Atheist Rap. Novo uredništvo ima zamerki na pesme „Godina kulture“
i „Snajka“. Album Ja eventualno bih ako
njega elimišete objavljen je samo na kaseti, sa cenzurisanom verzijom
„Snajke“.
Četvrti album grupe Roze Poze trebalo je da nosi naziv Do jaja je i da na omotu ima sliku
muških genitalija. Na insistiranje PGP-RTS-a, naziv albuma promenjen je u Da li si to ti?.
1996.
Riblja Čorba snima Njihove dane,
album satiričnih pesama uperenih protiv Slobodana Miloševića i Mirjane
Marković. Album je sniman u studiju Pink, čiji vlasnik, Željko Mitrović, ne zna
šta članovi Čorbe snimaju u njegovom studiju. Da bi bilo što manje
neprijatnosti za sve koji su radili na albumu, on je objavljen u Republici
Srpskoj kao solo album Bore Đorđevića.
1997.
The Books Of Knjige na trećem Cetinjskom bijenalu izvode performans pod
nazivom „Kad se konji pokupe i telad se moraju“. Po izvođenju performansa,
jednog od članova grupe policija hapsi i prebija.
Album Ministarstvo straha (nazvan
tako po filmu Fritza Langa) Arsena Dedića biva objavljen pod nazivom Ministarstvo. Tri godine kasnije album
doživljava reizdanje, ovog puta pod punim imenom.
Slovenačke vlasti odbijaju da izdaju vize članovima Riblje Čorbe, pa je
koncert u hali Tivoli otkazan.
1998.
Grupa Eva Braun nastupa na International Pop Overthrow festivalu u Los
Anđelesu. Plašeći se da ime grupe može delovati neumesno, organizatori ih
najavljuju kao Eva Brown.
1999.
Sa početkom bombardovanja radio B92 je nasilno preuzet od strane vlasti;
među zaplenjenim materijalom su i albumi Sva
sreća general voli decu Obojenog Programa, Elektro Pionir Darkwood Duba i Dobrodošli
Jarbola, objavljeni od strane B92. Sva tri albuma su se pojavila na tržištu
tek nakon završetka bombardovanja.
2000.
Đorđe Balašević objavljuje album Devedesete
kao samostalno izdanje. Album je štampan u Sloveniji, i Balašević mora da
tiraž praktično prošvercuje u Srbiju.
Spot za pesmu „Ženu varam“ grupe Let 3, u kome su upotrebljeni snimci iz
vaspitno-propagandnog filma JNA snimljenog 1979. godine, biva zabranjen na
Hrvatskoj radio-televiziji, sa obrazloženjem da postoji „bojazan da gledatelji
spot neće shvatiti kao šalu već kao propagiranje istočnjačkih zvukova i
elemenata“.
2007.
Uprava Centra za kulturu opštine Travnik zabranjuje prethodno zakazan
koncert Leta 3, uz obrazloženje da članovi grupe „na nastupima sviraju goli, uz
prikazivanje spolnih organa“.
2008.
Sud u Varaždinu kažnjava članove grupe Let 3 novčanom kaznom od po 300 kuna zbog „vrijeđanja morala građana
Varaždina“ pokazivanjem genitalija i zadnjica. Sud ne uvažava odbranu članova
grupe da nisu bili goli jer su u zadnjicama imali čepove.
2014.
Grupa Horkestar treba da nastupi u okviru svečane akademije povodom
obeležavanja 50 godina beogradskog Doma omladine. Uprava Doma omladine zahteva
od grupe da na nastupu ne izvodi angažovane pesme „Magla“, „Hoću da budem loš“
i „Sinoć si sanjao da si pas“, što članovi grupe odbijaju. Umesto nastupa u Domu
omladine, organizuju koncert na platou ispred njega.
(Balkanrock.com, 16. mart 2015)
Нема коментара:
Постави коментар