Pre četiri godine na portalu Urbana Srbija pojavio se tekst „Velika
zavera u YU rocku“ nepoznatog autora, duhovita „reportaža“ o Živanu
Velisavljeviću, nekadašnjem pomoćniku načelnika Resora državne bezbednosti i
vođi operacije „Miljacka“, koja je trajala pune 22 godine i tokom koje je
služba državne bezbednosti regrutovala najveća imena jugoslovenskog rocka kao
svoje agente.
Priča je doživela veliki publicitet, neki su u nju, bogami, i poverovali
– njenu istinitost su, za svaki slučaj, proverile i jedne veoma čitane dnevne
novine – a oni koji su je doživeli kao duhovitu špijunsku pripovetku složili su
se da je njen autor vrlo vešt na peru, da u prste poznaje istorijat
jugoslovenske rock muzike, i da je – veoma duhovit. Tako Velisavljević
„otkriva“: „Služba državne bezbednosti je bila zadužena i za pripremanje
konceptualnih albuma koji su imali funkciju da se zavrte u etru u slučaju rata,
pa čak i nuklearne apokalipse. To su tzv. Albumi sudnjeg dana, tako smo ih
zvali u službi, na njima su snimljene poslednje pesme na svetu, pesme uz koje
je ovaj narod trebalo da preživi nuklearnu zimu. [...] Takve pesme u principu
su pravljene za slučaj da u bunkerima posle nuklearnog rata moraju da se ljudi stimulišu
na produžavanje rase. Pustiti takvu pesmu u etar u regularnim okolnostima je
krivično delo. Ti snimci se nalaze u sefu Načelnika SDB dan-danas.“ „Velisavljević nerado govori o ovim pesmama“,
kaže autor. „Ipak, posle velikog navaljivanja rekao je da je neke od njih pisao
Kiki Lesendrić a da ih pevaju Zana Nimani, Anja Rupel i Marina Perazić.“
I dok se pitamo kakve se to opasne pesme čuvaju u trezoru DB-a, možemo
samo pokušati da listu sličnih pesama načinimo od onoga čime raspolažemo. Ovom
prilikom vam nudimo listu najseksepilnijih domaćih pesama – listu sasvim
subjektivnu, razume se, kakva je i svaka lista ovog tipa. Subjektivnost je ovde
izraženija tim pre što ono što nekim ljudima u ljubavi prija, uključujući tu i
soundtrack, kod drugih ima sasvim suportno dejstvo (jedna prijateljica mi je,
kada sam joj rekao da planiram da napišem ovakav tekst, poverila da ona jednom
od najseksepilnijih pesama sa ovih prostora smatra pesmu „Udri, brko, po
rakiji“ bosanskog dua Mara i Lole). Valja naglasiti da kriterijum pri izboru
nije bila erotičnost, već seksepil – dakle nešto sasvim subjektivno, što se
najčešće otrže svakoj definiciji – pa na listi nema pesama poput „Skakavac joj
zaš'o u rukavac“, „Volim, volim, volim, volim žene“, „Fa-fa-fa“, „Malena“, „Pesma
o jednom petlu“, „Sve su seke jebene“, „Prljavi muškarci“, „Žikino kolo“, „Što
ja volim taj sex“, „U ritmu dlakave guze“, „Bolje soko u ruci nego guska u
krevetu“ i drugih izvrsnih pesama koje će svakako naći svoje mesto u radovima
na temu erotičnog u jugoslovenskoj rock poeziji.
25. Dejan Cukić – Zajedno (Zajedno, 1989)
Eto, ko bi rekao da je taj fini, kulturni čovek nekada imao pesme ovako bezobrazne,
sjajne za striptiz – mada je, ako ćemo pravo, zasluga kompozitora, dvojca
Lennon-McCartney, podjednako velika kao i zasluga Cukića, gitaiste Vlade
Negovanovića i producenta Saše Habića, koji su ovu pesmu oblikovali u duhu
najfinijeg popasto-bluesastog hard rocka osamdesetih.
24. Tragači – Crveno (Kako je propao rokenrol, 1989)
„Plavuše su zabavne brinete su fine / Ali ako želiš moćno zadovoljstvo
sine / Nađi sebi riđokosu ženu / Potrebna je riđokosa žena / Pa da vidiš čuda
neviđena / Slušajte pastuvi straćiste živote / Ako niste kleknuli i probali
divote / Riđokose žene.“ Ovako su Dejan N. Kostić i Aleksandar Blagojević
prepevali stihove Brucea Springsteena, stihove sa kojima će se, jamačno,
složiti svi muškarci kojima je, kao i Đuri, vođi Tragača, crveno boja ljubavi,
ali i svaka crvenokosa devojka. Grupa Tragači iz omnibus filma Kako je propao rokenrol izvodi potentni
garažni rok (pesme pisao Koja), a pesma „Crveno“ je idealna kao deo soundtracka
za vođenje ljubavi bez romantike.
23. Bel Tempo – Modesty Blaise (Modesty, 1992)
U tabu koji je grupa Xenia srušila „Mojom prijateljicom“ beogradski duo zakoračio
je korak dalje, snimivši ovu smooth jazz numeru kojoj naročit kvalitet daje
upečatljiva interpretacija Suzane Petričević, koja u ovoj pesmi poredi svoju
prijateljicu sa najfatalnijom od svih strip junakinja, pozivajući je da igra
samo sa njom i „ostavi dečake da žele“.
22. Divlji Anđeli – Voli te tvoja
zver (Divlji Anđeli, 1982)
Kada sam kolegama iz redakcije najavio ovaj tekst, jedna od koleginica
me je upitala da li će se na listi naći i „Voli te tvoja zver“, jedini hit sa
jedinog albuma tinejdžerskih idola iz ranih osamdesetih. Na moje priznanje da
se ta pesma nije našla ni u najširem izboru iz koga je trebalo sastaviti ovu
listu i da mi je njen tekst oduvek bio pomalo jezovit, odgovorila mi je da
njena erotičnost u dobroj meri potiče od te jezovitosti i da je ta pesma za nju
„čisti seks“. Tako sam rešio da učinim ono što nisam učinio valjda deceniju –
da još jednom vrlo pažljivo poslušam tu pesmu. I tako sam u ovoj pop rock
pesmici otkrio kvalitete kakve sam zaboravio da poseduje – izvrsna produkcija
(Saša Habić), sjajna melodija i tekst koji možete čitati na razne načine, sve
to zajedno tvori atmosferu izuzetno erotičnu.
21. Irina & VI – A krv mi vri
(A krv mi vri, 2002)
Ova pesma, jasno, više ulazi u red pesama sa erotskim motivima ali ne
nužno seksepilnih. No kada Irina Kapetanović svojim promuklim, janisjopliovskim
glasom vikne „A krv mi vri!“, krv vam lako može provreti.
20. Zana – Dodirni mi kolena (Dodirni
mi kolena, 1982)
Nosio je glas Zane Nimani, kao i njegova vlasnica, neku vrstu pritajenog
seksepila, nešto što vas može naterati da, kada ga čujete, poželite da smesta
zagrlite to stvorenje koje peva. Takva vrsta seksipila (iako ne i sam seksepil)
nedostajao je i Natašama, o Jeleni Galonić da i ne govorimo, pa i svakoj drugoj
našoj pop pevačici. Nijedna nije, iako su se mnoge (uključujući i Severinu
Vučković) trudile, uspela da kako valja otpeva stihove: „Dodirni mi kolena, to
bih baš volela“... Mada, valja pomenuti da su pop punkeri Lude Krawe i Milana,
pevačica grupe Super S Karamelom, ponudili više nego zanimljivu verziju pesme.
19. ITD Band – Gradske cure (Plavi vojnik, 1986)
Iako ne spada u vrhunce jednog od najpotcenjenijih tekstopisaca
jugoslovenske rock scene, Miroslava Drljače Rusa, u tekstu „Gradskih cura“,
kojima egzotičan prizvuk daje preplitanje električne gitare i karipskih
perkusija, može se lako pronaći svaki mladić lud za nekom (vele)gradskom curom.
Gradske cure uvek lažu. I to ih čini tako zanimljivim.
18. Haustor – Babilonske baklje (Treći svijet, 1984)
Iako je Darko Rundek više pesnik trećeg sveta nego pesnik sveta, nema
među našim pesnicima nijednog za koga bi se više činilo da je zavirio u Alef u
podrumu gospodina Danerija. Otuda egzotične slike (egzotika je veoma često po
samoj svojoj prirodi erotična nama Evropljanima) u njegovim pesmama deluju tako
živo i – proživljeno. Ovakvom egzotikom obojena erotika dobija na naboju, pa
tako slušajući „Babilonske baklje“ lako možete osetiti snagu kojom je pulsirala
ljubav na nekom neobičnom, tajanstvenom mestu, u vreme koje je prošlo, ili koje
će tek doći.
17. Elemental – Romantika (Male stvari, 2004)
Ah, Remi, zar ima nekog ko može da „raspravlja i ostavlja te samu“ kad
mu tim glasom kažeš: „Teško je mislit na romantiku, / slušat razum, logiku /
kad si tako mmm-dobar, / teško je glumit manire fine, / samo brijem kak da te
skinem, / tako si mmm-dobar“? Ova pesma pršti od seksepila, iako se ne završava
hepiednom. A kad je o tome reč, baš i ne može da vam (ako ste muško, razume se)
bude žao junakinje – normalno da je „lover man ispao totalni amater“ kad je
kući odvela nekog „šećera“ lepog lica. Tako joj, vala, i treba.
16. Oktobar 1864 – Želim te (Igra bojama, 1988)
Još jedna od pesama koje kao da su napisane da bi bile podloge za
striptiz. Funky ritam, bluesy zvuk orgulja i klavira, blago baršunasti glas
Tanje Jovićević, solo na saksofonu čine idealan soundtrack za striptiz u
polumračnoj, možda malo zadimljenoj sobi, sa svetlom velegrada koje se probija
kroz roletne i osobom koji striptiz izvodi skidajući odelo sa sve kravatom i
šeširom.
15. Jakarta – Spiritus (Maske za dvoje, 1984)
Energični pop funk „Spiritus“, sa zavodljivim saks solom Paula Pignona i
refrenom „Ti mi se tako sviđaš, / Tako mi se sviđaš, / Tako lepo pričaš, / Tako
mi se sviđaš“ je i danas idealna za upućivanje zavodljivih pogleda preko
plesnog podijuma. Ovu pesmu su u skorije vreme ponovo otkrili Trigger i
SevdahBABY & Djixx. I dok je u u Triggerovoj verziji pesma, uprkos
industrial metal ruhu, zadržala nešto malo od svoje zavodljivosti (za šta je
umnogome zaslužan sugestivan vokal Milene Branković i oneobičavanje postignuto
neprilagođavanjem pesme ženskom rodu), u verziji SevdahBABY i Djixx „Spiritus“
je postala sterilan komad elektronike, kome nešto seksepila uliva tek spot sa lepom
Djixx u glavnoj ulozi.
14. Dino Dvornik – Hipnotiziran (Pandorina kutija, 2008)
Sigurno poznajete takvu devojku. Privlačna je, inteligentna, duhovita,
elegantna, pa ipak, njen seksepil ne dolazi samo od toga, niti od toga kako
priča, kako hoda, kako se osmehuje. Njen seksepil dolazi od nečega skrivenog i
neuhvatljivog. Naelektrisani funk komad „Hipnotiziran“ idealan je soundtrack za
ulazak te devojke u prostoriju, sa bitovima koji prate udarce njenih štikli o
pod.
13. Osvajači – Krv i led (Krv i led, 1991)
Lično verujem da nema boljeg muzičkog afrodizijaka od hard rocka. Ipak.
malo je u našem hard rocku tako dobrog sountracka za „one stvari“ kakve su
pesme AC/DC-a, Whitesnakea, Mötley Crüea i Aerosmitha, no bilo je ponekih
bisera, među kojima istaknuto mesto svakako zauzima „Krv i led“. Imali su
(valja li naglasiti: pravi) Osvajači u svojoj karijeri i pesama znatno
erotičnijih („Sad mi treba...“, „Bledi ruž“), no nijedna nije imala
senzualnosti naslovne numere sa njihovog prvenca. Sa prštećim bubnjem Miše Race,
melodičnim gitarskim deonicama Dragana Uroševića i prekrasnim klavirskim
deonicama Laze Ristovskog, „Krv i led“ je idealna pesma za striptiz.
12. SevdahBABY & Djixx –
Pređimo na stvar (singl, 2011)
Ako su obradom „Spiritusa“ i omanuli, ovom pesmom SevdahBABY & Djixx
pogodili su pravo u centar, podarivši curama dvadesetprvog veka pesmu ukusno
bezobraznu, pesmu kojom očas posla mogu smuvati neodlučne momke, pesmu obojenu
latino elementima koja može biti podjednako efektna u uzavrelim velegradskim
klubovima, na obali mora ili u intimnoj, kućnoj atmosferi.
11. Oliver Mandić – Ljuljaj me
nežno (singl, 1978)
Ne možemo da se ne pitamo kojim bi putem išle karijere Olivera Mandića i
Maje Odžaklijevske da se ona 1978. pojavila na zakazanom snimanju i da on nije,
na nagovor producenta Enca Lesića, otpevao pesmu koju je komponovao. Ova disco
numera, sa sjajnim duvačkim deonicama i vragolastim tekstom Marine Tucaković,
predstavljala je savršen predložak za obradu koju je 1991. godine snimila
beogradska glam metal grupa Karizma.
10. Riblja Čorba – Kad hodaš (Večeras vas zabavljaju muzičari koji piju,
1984)
„Kad hodaš“, jedna od najnežnijih
i „najljubavnijih“ rock pesama jugoslovenske scene, pesma je onih koji nose
jednu davnu, nikad sasvim prežaljenu ljubav, jednu od onih koje nikad sasvim ne
prolaze i koje i nakon decenije umeju da žacnu. „Tako nešto Bora nikad ne bi
mogao da napiše“, kažu mnogi. Tačno, nešto tako nežno i tanano Bora nikad ne bi
mogao napisati. „A Bajaga je nije umeo otpevati“, dodaju drugi. I oni su
potpuno u pravu. Toliku količinu strasti u ovu pesmu Bajaga-pevač nikad nije
umeo uneti.
9. Električni Orgazam – Spojimo
se sad (Zašto da ne!, 1994)
Evo saveta čitaocima: izborite se na žurci za svoje pravo na jednu
pesmu, pustite „Spojimo se sad“ – biće primljena bolje nego što mislite – i dok
Gile peva „Kada vidiš moju ruku, vidiš da sam sam / Stojim sad u mraku, čekam
nekom da je dam / Kada vidim tvoga dečka, vidim ga i znam / Jasno mu na čelu
piše da je dosadan“ uputite nekoliko značajnih pogleda devojci koja vam se
dopada. Uspeh nije zagarantovan, ali se može desiti da upali – ovaj funky komad
je nabijen čudnom energijom. Jasno, ovo se ne preporučuje ako je dotična ženska
osoba na žurku stvarno došla u pratnji svog dečka. Pogotovu ako je njen dečko krupniji
od vas.
8. Azra – Ako znaš bilo što (Filigranski pločnici, 1982)
„Ako znaš bilo što“, kao i „Kad hodaš“, spada u najnežnije,
„najljubavnije“ rock pesme nastale na ovim prostorima. Prekrasan tekst (koji
nas podseća da je taj Džoni umeo još štogod osim da se bori protiv vetrenjača)
izrazio je u svojoj jednostavnosti ono što se tako često ne može uhvatiti u
obruč reči. Prelepi solo na sakasofonu je, po mišljenju autora teksta, jedan od
tri najlepša saks soloa domaćeg rocka, i ako se ljubite sa voljenom osobom
slušajući ga, osetićete se kao da ste u sceni ljubavnog filma „iz ranih
sedamdesetih“.
7. FIT – Mačka (Uz rijeku, 1988)
Najveći hit FIT-a verovatno je najbolji primer činjenice da bar
četvrtinu seksepila jednoj pesmi uliva vokalna interpretacija. A Davor Lukas je
taj posao odradio fantastično. U njegovom glasu moguće je naslutiti i
nesigurnost, i zaljubljenost, i slatku jezu dok fatalna devojka kruži oko njega
kao mačka.
6. Galija – Kotor (Voleti voleti, 1997)
Iako se sa ovom pesmom sprdaju štokakvi muzički elitisti („Drsko je
imala celih osam i po godina“), ni oni ne mogu sporiti da je reč o jednom od
najlepših latino momenata u domaćoj rock muzici. Dodajte na to jedan tekst Slobodana
Kostadinovića (sa kojim je Galija radila samo na ovom albumu), o devojci koja
je milovala usnama i šaputala prstima, i imate sjajan soundtrack za letnju
avanturu. Ako vam se, to jest, ova tokom kasnih devedesetih besomučno puštana
pesma nije popela na glavu.
5. Denis & Denis – Soba 23 (Ja sam lažljiva, 1985)
Ima li muškarca kome trnci ne prođu niz kičmu kada čuje kako Marina
Perazić, vlasnica nekada (mada od tog vremena nije bilo previše kadidatkinja za
tu titulu) najzavodljivijeg glasa na ovim prostorima, peva: „Tvoje oči kao
raznobojne sjene / Ti si anđeo i vrag / Tvoje ruke kao topla ljetna kiša / Dodir
klizi niz moj struk“? Nisu slučajno služebnici DB-a izabrali Marinu da peva na
Albumima sudnjeg dana!
4. Viktorija
– Ni nebo mi nije visoko (Ja verujem,
1990)
U pesmi koju potpisuje Žika Milenković
nekadašnja rock diva pokazala je sav raskoš svog pevačkog i interpretatorskog
dara – zaista, teško je zamisliti ovu hard rock numeru snimljenu sa duvačkom
sekcijom otpevanu bilo kojim drugim glasom osim Viktorijinog zavodljivo
promukog.
3. Darko Rundek – Apokalipso (Apokalipso, 1996)
Jedan koncert Rundek Cargo Tria pod otvorenim nebom uvek ću pamtiti:
kada je na kraju zvaničnog dela koncerta trio zasvirao „Apokalipso“, u zbijenoj
publici – organizatori su loše procenili broj zainteresovanih za besplatan
koncert na amfiteatru ograničenog kapaciteta – došlo je do takve provale
energije da sam pomislio: „Ima, zaista mnogo istine u tome da muzika može
dovesti do gotovo orgazmičkog zanosa“. Pogotovu kada je reč o pesmama poput
„Apokalipse“, prekrasne kompozicije u kojoj Rundekovo umeće spajanje egzotike
sa erotikom blista punim sjajem.
2. Denis & Denis – Program
tvog kompjutera (Čuvaj se!, 1984)
„Program tvog kompjutera“ svakako predstavlja
jedan od vrhunaca domaćeg synthpopa, ali svakako i interpretativni vrhunac
Marine Perazić. Ovoj sjajno komponovanoj, sjajno odsviranoj i sjajno
produciranoj pesmi tajanstvenog teksta pravu boju dodala je tek Marina Perazić upečatljivom
interpretacijom, koja uključuje i veoma sugestivne uzdahe. Samo ova pesma bila
bi dovoljna da Perazićevu zacementira na prvom mestu liste najvećih ženskih
seks simbola jugoslovenske rock scene (iako za to, naravno, pesma nije jedina
zaslužna) i da u ustima osetimo gorak ukus kada se setimo sunovrata tog
simbola. „Bebi Dol, to je nezavršen slučaj. Što je greo'ta. Marina Perazić –
isto greo'ta. I greo'ta je za Viktoriju. Kažem greo'ta, one su mogle da imaju
više.“, rekao je Peca Popović neoliko godina pre nego što su ove tri rock dive
i seks simboli doživele – i to, kakva slučajnost, zajedno! – najveći pad.
1. Generacija 5 – Ritam dodira (Svet je tvoj, 1997)
Ova pesma, snimljena deceniju prekasno da bude u skladu sa svetskim
trendovima, a koja ipak spada u vrhunce domaćeg teškog rocka, našla bi se i na
vrhu liste najesksepilnijih domaćih spotova. Veoma uspeo spot, naravno, nije
odlučio da se ova pesma nađe na prvom mestu ove liste – odlučila je, naprosto,
činjenica da autor ovog teksta nije čuo domaću rock pesmu idealniju za zavođenje,
striptiz ili vođenje ljubavi. To možda dolazi otuda što ova pesma ulazi u red
onih koje – često u kombinaciji sa nekim alkoholnim pićem – umeju da uliju
samopouzdanje. To znači da su dobre šanse da ćete se, ako ste popili koju, u
vašoj blizini se nalazi neko ko vam se dopada i čujete ovu pesmu, osetiti, ako
ste žensko, kao Demi Moore u Strptizu ili, ako ste muško, kao kauboj iz reklame za Lucky Strike. Uostalom, isprobajte
ovu pesmu u praksi. Trust me, I'm a rock critic.
(Balkanrock.com, 13. februar 2014)
Нема коментара:
Постави коментар