Nakon Pop Mašine, i Rok Mašina je dobila svoju antologiju – na Antologiji 1980 – 1983, nedavno
objavljenoj od strane Multimedia Musica, našli su se svi snimci koje je kultna
hard rok grupa načinila tokom svog kratkog postojanja. Koristeći sačuvane
višekanalne trake, nekadašnji vođa Pop Mašine, Robert Nemeček je, uz pomoć Jana
Nemečeka, remasterizovao i remiksovao stare snimke. Antologija je uobličena kao
mini boks set: uz dva diska, na kojima su se uz pesme sa albuma Rok Mašina i mini albuma Izrod na granici našle i nove verzije
pojedinih pesama i do sad neobjavljeni demo snimci, objavljena je i knjiga o
grupi, u kojoj se nalazi obilje fotografija i napisa iz štampe. Povodom
pojavljivanja ovog izdanja, razgovarali smo sa Robertom Nemečekom o Rok Mašini,
njegovim stihovima, savremenoj rok sceni.
BR: Izjavili ste, neposredno po
objavljivanju ove antologije, da ste dugo smatrali da je „nema smisla raditi,
jer je ta muzika ostala u osamdesetim godinama“, te da ste promenili mišljenje
tek nakon što ste se tog posla latili na nagovor Rodoljuba Stojanovića. Čini se
da je Rok Mašina i kod domaćih rok publicista i kritičara svih ovih godina
stajala u senci Pop Mašine. Da li biste se složili i, ako da, zašto je po vašem
mišljenju bilo tako?
Robert Nemeček: Meni je ostalo u sećanju da je Rok Mašina
imala prepoznatljiv hard rok-metal zvuk kakav su imale grupe iz osamdesetih,
pre svega što se tiče produkcije, koja je bila vrlo moderna za to vreme. To
nije imalo veze sa kvalitetom muziciranja, jer sam bio svestan da je to sve
vreme bilo na nivou najboljih svetskih bendova tog vremena.
BR: Mnogi radove Rok Mašine
posmatraju kao produžetak aktivnosti Pop Mašine, a na omotu prvenca Rok Mašine pisalo je „Svaka sličnost
sa grupom ‘Pop Mašina’ je slučajna i nenamerna!“ Iz današnje perspektive, da li
i u kojoj meri su zvuk i poetika Rok Mašine prirodni nastavak onoga što je
radila Pop Mašina?
Robert Nemeček: Ja sam to stavio na omot jer nisam hteo da
neko pomisli da ćemo mi da se hvatamo za staru slavu, a nisam ni hteo da neko
na koncertima Rok Mašine očekuje da čuje „Zemlju svetlosti“ ili „Put ka Suncu“.
Zvuk se promenio jer su sada postojale dve solo gitare, pa je sve moralo da
bude određenije i čvršće, a na snimcima više nije bilo klavijatura niti
akustičnih instrumenata. Tekstove sam ja pisao, isto kao i kod Pop Mašine, i
oni su opet odražavali moj način razmišljanja i moje sfere interesovanja i
delovanja u tom trenutku, tako da je poetika u osnovi bila ista.
BR: Prvenac Rok Mašine objavljen
je 1981. godine, kada su objavljeni i Pakleni
trio Gordih, Stakleni hotel
Divljih Jagoda i Paklenska pomaranča
Pomaranče. Čini se da je u pitanju bila ključna godina za jugoslovenski teški
zvuk, ali ova činjenica pomalo ostaje u senci novog talasa koji je tada bio u
zenitu. Kakvo je vaše sećanje na hard rok scenu tog vremena?
Robert Nemeček: Nažalost, sklon sam verovanju da su gore
pomenute grupe u tom trenutku prešle na teški zvuk zato što je izgledalo da će
hevi metal u svetu postati velika stvar, a ne zato što su bili naročito
iskreni, imajući u vidu šta su pre toga svirali. Mi smo počeli da pravimo
stvari za buduću Rok Mašinu još 1979. godine, u vreme kada nigde u svetu ta
muzika nije bila u trendu. Posle toga mi se nismo menjali, ali muzika oko nas
jeste.
BR: Kako ste Vi, kao rok veteran,
u to vreme doživljavali novi zvuk i radove pank i novotalasnih bendova?
Robert Nemeček: Meni su ti novi bendovi bili zabavni, bez
obzira što skoro niko od njih nije bio neki vrsni muzičar i što su na
koncertima uglavnom bili jadni. Meni se sviđalo da se matori muzičari, koji su
počeli da puštaju korenje u muzici, malo prodrmaju i prestanu da prežvakavaju
jedno isto. Naravno, grozio sam se rokera koji su se presvlačili preko noći i
prelazili u novi talas, to mi je bilo sramotno tada, a to mislim i danas.
BR: Rok Mašina i Izrod na granici
svojevremeno su objavljeni za beogradski
Jugodisk. Da li to izdavački giganti, Jugoton i PGP RTB, nisu bili
zainteresovani za snimke?
Robert Nemeček: Mi kao Rok Mašina nismo ni kontaktirali nikoga
sa strane, tako da je prva varijanta bila da snimamo za PGP, ali posle prvog
singla, koji nije loše snimljen, ali je u studiju bilo mučenje sa zastarelim
načinom rada, shvatili smo da moramo da odemo od njih. U to vreme u Jugodisku
je glavni čovek bio Radomir Krkić, sa kojim smo radili i sa Pop Mašinom u RTV
Ljubljana, i znali smo da će nas on podržati u onome što hoćemo. Tako je i
bilo.
BR: Dok je Rok Mašina okrenutija mekšoj varijanti tvrdog zvuka, Izrod na granici predstavlja upliv u
hevi metal. Šta je uticalo na to da se Rok Mašina od zvuka na tragu Whitesnakea
i AC/DC-a okrene zvuku i tematici na tragu novog talasa metal bendova?
Robert Nemeček: Priznajem da ja tu ne pravim neku razliku,
zato što su sve te pesme nastajale u kontinuitetu, mada je materijal koji je
izašao pod naslovom Izrod na granici
bio mnogo temeljnije rađen, odsviran i produciran, pa je zvuk bio tvrđi nego na
prvoj ploči. Iskreno, mi nikada nismo mnogo slušali hevi metal, mnogo više
američke južnjačke bendove, ali smo tome dodali čvrstu englesku ritam sekciju.
BR: Tekstovi sa Izroda na granici nosili su u sebi jednu
novu poetiku, apokaliptično, mistično i okultno. Kako su nastajali tekstovi
„Granice“, „Nultog časa“ i „Promašenog sna“, šta vas je inspirisalo?
Robert Nemeček: Skoro svi tekstovi koje sam napisao za Pop i
Rok Mašinu su potpuno lični, pa su i ovi tekstovi predstavljali moje stanje
svesti u tom trenutku i ja u svaku napisanu reč verujem i danas. Za mene to
nikada nisu bile samo pesme kao nadogradnja na muziku.
BR: Otkud ideja da se na Izrodu na granici nađe snimak glasa
Alistera Kroulija? Čini se da je to u ono vreme proteklo bez ikakvih
kotroverzi?
Robert Nemeček: Kada sam radio na pesmi „Promašen san“, koja
je ujedno i meni lično najdraža pesma Rok Mašine, naročito verzija koja se
nalazi na Antologiji, ja sam tih
osamdesetih već desetak godina proučavao okultne nauke, drevne redove i
naročito učenja Alistera Kroulija. Nekako mi se samo nametnulo da pesmu završim
sa Kroulijem koji recituje jednu od svojiih očaravajućih pesama. Možda je na tu
odluku uticalo i to što se kod nas Krouli oduvek vezivao za satanizam i slične
gluposti, koje sa njim nemaju nikakve veze, a ljudska glupost i zaslepljenost
su me uvek iritirali.
BR: Bilo je problema oko
originalnog omota koji je Jugoslav Vlahović uradio za Izrod na granici; čelnici Jugodiska smatrali su da je omot na kome
su se nalazile šake probodene perima „politički problematičan“, pa se zbog toga
kasnilo sa objavljivanjem. Možete li da se prisetite detalja ovog događaja?
Robert Nemeček: Ja i danas još uvek ne znam šta je to nekome
smetalo na originalnom omotu, pošto u to vreme niko nije bio dužan da ti
obrazloži razloge za neku odluku koju bi donela neka od, u to doba, neimenovanih
komisija u kojima su se nalazili neimenovani ljudi. Kasnije mi je u
najstrožijem poverenju rečeno da je glavni problem bio u nazivu ploče, samo što
niko nije imao petlju da je zabrani.
BR: Možete li da pojasnite naziv
pesme „Umbra Zonule“, prvi put objavljene na ovom izdanju?
Robert Nemeček: Taj naziv sam imao još u doba moje grupe
Dogovor iz 1804., koja je postojala između 1968. i 1970. godine, a ja sam na
tadašnjoj TV Novi Sad gledao seriju Zona
sumraka, koja mi je i danas jedna od najomiljenih TV serija svih vremena.
„Zona Sumraka“ prevedeno na latinski je „Umbra zonule“, i oduvek sam želeo da
neku pesmu tako nazovem.
BR: Da li postoji neki video
snimak nastupa Rok Mašine i kolika je mogućnost da se on jednog dana pojavi
pred očima javnosti?
Robert Nemeček: Nažalost, to uopšte nije moguće, jer je Rok
Mašina samo jednom bila na TV Beograd sa pesmom „Neću ti dati“, i to na
plejbek, tako da i nije neka velika šteta što taj snimak nije sačuvan.
BR: Kako Vam se dopala verzija
„Granice“ koju su Kanda, Kodža i Nebojša pre nekoliko godina izveli u emisiji
Bunt?
Robert Nemeček: Ja sam to prvi put čuo pre mesec dana, kada mi
je [Vidoja Božinović] Džindžer poslao link za YouTube, inače nisam ni znao da
je to postojalo. Meni je to potpuno OK.
BR: Koliko pratite i kako biste
ocenili savremenu domaću rok scenu? Postoji li neki mlađi izvođač koji Vam je
privukao pažnju?
Robert Nemeček: Svako malo se pojavi neka nova zanimljiva
grupa, jedino što neke prebrzo nestanu. Veliki je problem što se niko ne bavi
bendovima, pre svega što se tiče organizovanih nastupa jer je to važnije nego
da bacaju pare na spotove koje neće niko da vidi. Kada smo mi počinjali, u
svakoj mesnoj zajednici u Beogradu je moglo da se svira, plus u školama, svi
smo počinjali od malog i progrizli smo put donekle. Od novijih izvođača, volim
Intruder i On Tour i mislim da je Ivana Smolović kalibar Florens Velš, samo što
kod nas to još uvek niko nije prepoznao.
(Balkanrock.com, 30. jun 2015)
Нема коментара:
Постави коментар