„Probudi se nešto se dešava
kajaće se ko ovo prespava“
Duško Trifunović
Verujem da je često poistovećivanje rocka i pobune sasvim
pogrešno. Na stranu ljubav između rocka i menadžera, izdavačkih kuća i masovnih
medija, rečenice poput „Bunt je suština rocka“ odviše zvuče kao svođenje rocka
na inicijalno tinejdžersko odbacivanje sterilne muzike starijih (neki će reći
da u suštini pojedinih rock žanrova nikad i nije bilo ničeg osim adolescentskog
inata). No ova definicija nije ni daleko od istine.
Uverenja sam da bi, kada bi morali odabrati jednu nit koja se provlači
kroz poetike svih rock žanrova, to predstavljala žudnja za slobodom – slobodom govora
i mišljenja, slobodom izraza, slobodom
izgleda. A put preko slobode, naravno, mora voditi preko pobune. Borba rocka za
osvajanjem slobode na ovim prostorima bila je, možemo to sa sigurnošću tvrditi,
žešća no na zapadu. Ako je našim rockerima tokom šezdesetih i sedamdesetih i
bilo lakše no njihovim kolegama sa zapada da viču na rasnu i socijalnu
nejednakost i nasilje u svetu (jer su ovi povici bili u skladu sa zvaničnom
ideologijom), sa zahtevima za slobodom govora i izbora išlo je nešto teže. Mada
se moglo reći mnogo više no u zemljama Istočnog bloka, nije se moglo reći baš
sve, pa su se jugorockeri dovijali da ono što imaju kažu u nešto uvijenijoj
formi; posledica metaforičnosti bila je veća umetnička vrednost stihova.
Zato ne treba da čudi činjenica da je većina pesama na ovoj listi
(sasvim subjektivnoj, naravno; valja naglasiti da je autoru teksta bilo jako teško da se ograniči na
samo 25 numera, te da je teška srca precrtao pesme „Ne cvikaj, generacijo“,
„Svete krave“, „Javna kupatila“, „Sela gore“, „Tridesetpeta-šesta“, „Afrika“, „Neću
da radim za dolare“, „Prijatelju, prijatelju“, „Stampedo“, „Nebo, nebo plavo
je“, „Amerika“, „Serbs“, „Divlje svinje“, „Kuća na promaji“, „Mater vam jebem“
i ) objavljena u vreme kada se zbog subverzivnih stihova moglo čak i dopasti
zatvora. Te pesme, osim što su u vreme nastanka ustalasale duhove više no što
će to uspeti ijednoj pesmi nastaloj nakon, hm, recimo dolaska demokratije na
ove prostore, odlikovale su se hrabrošću kakve je danas malo na domaćoj sceni.
Naravno, ne manjka danas domaćim rockerima hrabrosti da istupe sa društvenokritičkim
tekstovima, ali im manjka hrabrosti da istupe sa jasnim političkim stavom.
„Eh, lako je tebi da to napišeš“, mogao bi reći neki domaći rocker.
„Naši su rockeri osamdesetih ustajali protiv okoštalih ideoloških dogmi,
devedesetih su (u Srbiji) bili ujedinjeni protiv zajedničkog neprijatelja, ali
šta ja da radim danas kad među mojom publikom ima i levih i desnih, simpatizera
ove i one stranke, kako da nikoga ne uvredim? Najbolje je da se bavim opštim
stvarima: političarima-lopovima, koji su, jelte, svi isti, turbo folku,
rijaliti programima, starletama i pedofilima u mantijama.“ Naravno, treba
pevati i o tome, ali je nedostatak hrabrosti da se kaže kako među tim
političarima ima nekih koji su, da parafraziram Orvela, istiji od drugih jasno
vidljiv (mada, naravno, ima i svetlih izuzetaka).
Zato se, u trenutnom pomanjkanju autentičnije protestne pesme, podsećamo
nekih od najuspelijih protestnih pesama sa ovih prostora. Šansi da se opet
digne raja k'o iz zemlje trava, na sreću, uvek ima; nije zgoreg imati ove pesme
na umu za tu prliku.
25. Balkan – Tridesetpeta-šesta (Gola istina, 1982)
Ne mogu da se ne zapitam, dok slušam jednu od najboljih pesama iz gevne sage o gubitnicima Aleksandra-Lekija Cvetkovića, da li će naši potomci o nama pisati pesme koje bi se mogle nazvati “Osamdesetsedma-osma”.
24. Ratomir Boršić Rača &
Bijelo Dugme – ...a milicija trenira strogoću (...a milicija trenira strogoću! i druge pjesmice za djecu, 1983)
Naravno, ova pesma je zakasnila bar tri godine („Narodna pjesma“ Parafa
objavljena je 1980) da bi bila tematski originalna, no to ne znači da ona nije
bila originalna na drugačiji način. Duško Trifunović i Goran Bregović su
podruljivu poruku majstorski kamuflirali formom dečjeg pesmuljka, smeštajući je
među (prave) pesmice za decu, ali i bocnuvši ne samo miliciju, već i one koji
odlučuju „da ne bude sve kako ja hoću“. Naravno, mnogi će ovu pesmu videti samo
kao još jedan primer, kako reče Dimitrije Vojnov, Bregovićevog „titoističkog
pseudo-disidenstva“, no sve i da jeste tako, to nimalo ne umanjuje satirične
kvalitete ove pesme.
23. Block Out – Dan koji nikad
nije došao (Ako imaš s kim i gde,
2004)
Taj dan još uvek nije došao, a ljudi su još nervozniji i gadniji, i sve
više vole pobede u fudbalu i ratu.
22. Nikola Čuturilo Čutura – Neko
kao ja (singl, 2014)
Evo pesme koju bi kao argument mogao potegnuti neko ko se ne slaže sa
mojim goreiznetim stavom o nedostatku dobre protestne pesme. Čutura je izvanredno
vešto, u tačno pet minuta, uhvatio našu stvarnost, ali i osećanja onih nekoliko
miliona koji, kako on kaže, nisu ni lovci ni lovina, koji, naprosto, za ovo
nisu stvoreni.
21. Buldožer – Novo vrijeme (Živi bili pa vidjeli, 1979)
Ova nepoštedna satira na birokratski govor ujedno je i primer naročite
osetljivosti pesnika na nove boje, mirise i ukuse.
20. Lačni Franz – Ko si rdeče
zvezde šivala (Na svoji strani, 1986)
„Ko si rdeče zvezde šivala“ može se, zapravo, posmatrati kao veoma
uspela potvrda onih Miljkovićevih slutnji, „Hoće li sloboda umeti da peva / Kao
sto su sužnji pevali o njoj?“. Bar dvaput se pokazalo da, kako reče jedan od
junaka Neletove „Od istorijskog AVNOJ-a“, sloboda očigledno nije umela da peva.
Otud ova pesma Lačnog Franza nije izgubila na aktuelnosti.
19. ITD Band – Majko zemljo (Skidam te pogledom, 1988)
Našao sam se nedavno na svetosavskoj priredbi čiji se program mogao
označiti kao, u najblažu ruku, konvencionalan. „Vostani Serbie“, „kriv sam tvrdoglavac
što sam Pravoslavac“, pa onda „Silni oklopnici, bez mane i straha...“ I dok je
neko devojče, sa patetikom u glasu od koje se Rakić prevrće u grobu,
izgovaralo: „Dobra zemljo moja, lažu! Ko te voli / Danas, taj te voli, jer zna
da si mati“, meni na pamet padoše stihovi jednog od najpotcenjenijih
tekstopisaca jugoslovenske rock scene, Miroslava Drljače Rusa: „Majko zemljo,
baš ti hvala / U ime svih nas, nas budala“. Možemo li mi, deca ovog veka, veka
razvejanih iluzija i razbijenih mitova, iskreno kazati: „Ja ću dati život,
otadžbino moja, / Znajući šta dajem i zašto ga dajem“?
18. Ritam Nereda – 10 godina (999, 2000)
„10 godina“ ulazi u red domaćih protestnih pesama nabijenih sa najviše
gorčine i besa. Bude li na ovim prostorima novih buna, ova pesma mogla bi
poslužiti kao jedna od himni, bez obzira na činjenicu da je „10 godina“ u
naslovu teško valjano zameniti sa „četvrt veka“.
17. Hladno Pivo – Sreća (Knjiga žalbi, 2004)
Danas se nalazimo na putu od sistema koji je propao ka sistemu koji se u
međuvremenu, od početka našeg putovanja ka njemu, pokazao neuspešnim (za
većinu, doduše, jedan mali procenat svetskog stanovništa njime može biti sasvim
zadovoljan). A tamo kuda smo krenuli put do sreće ne vodi preko zastarelih
socijalističkih ideala jednakosti, zajedništva, solidarnosti, ne, tamo se do
sreće, koja je jasno definisana velikim slikama u boji, stiže debljinom
novčanika. „Sreća“, u kojoj je ova istina tako vešto izražena, jedan je od
najvećih uspeha Mileta pesnika.
16. Rimtutituki – Slušaj 'vamo (singl,
1992)
Poziv na mir članovi Ekatarine Velike, Električnog Orgazma i
Partibrejkersa uputili su na sasvim jednostavan način – „Manje pucaj, više
tucaj“ – no u toj jednostavnosti ogleda se istinska suština svih poziva na mir
među ljudima. Poziv, naravno, nije urodio plodom (da li zato što neki nisu
dovoljno tucali?), pa su, kada se nesretni rat završio, KUD Idijoti mogli samo da
na isti način izraze ono što je svako normalan morao osećati: „Jebem ti rat“.
15. Prljavo Kazalište – Sretno
dijete (Prljavo Kazalište, 1979)
„Sretno dijete“ predstavljalo je jedan od prvih krikova novotalasne
generacije i jedan od prvih prodora ogoljene stvarnosti u jugoslovenski rock.
Na žalost, ciničnim stihovima o odrastanju uz „ratne filmove u boji, česte
tučnjave u školi, narodne pjesme pune boli, predivne vojne parade i studentske
demonstracije“ moja generacija može pridodati stihove o odrastanju uz ratove,
jezik mržnje, izolaciju i beznađe.
14. Pankrti – Zastave v prvem
planu (Državni ljubimci, 1982)
Pankrti su svojevremeno sebe proglasili prvim punk bendom „za železno
zaveso“, svesni, valjda, i sami da je to samo dobar marketinški trik. Jer se sa
istočne strane gvozdene zavese za stihove poput njihovih gubila glava. No znatno
bi pojednostavljeno čitanje bilo ono po kojem su njihovi stihovi kritika jednog
sistema. Ne, stihovi Pankrta protest su protiv svakog uređenja u kome, kao u
jednoj od njihovih najuspelijih pesama, vlada „trda roka, stisnjena pest“, u
kome ljudi uživaju svu slobodu, da, recimo, obuku sako i odu na sastanak,
igraju šah i čitaju knjige ili jedu svakog dana.
13. Bajaga i Instruktori –
Verujem – ne verujem (Prodavnica tajni,
1988)
Bajaga je od svih koji su naslutili dolazak „mraka u kome čovek ne vidi“
strah od tog mraka, te rešenost da se u mraku ne sedi i ne čeka, izrazio sa
najviše poetskog naboja. Šteta je što široke narodne mase, ali i elitistički rock
krugovi od jednog od Bajaginih poetskih vrhunaca i jedne od najboljih
protestnih pesama u našem rocku znaju samo refren.
12. Angel's Breath – Crv (Angel's Breath, 1994)
Jedna od Mladenovićevih pesama sa najviše pesničkog naboja i jedna od
njegovih najupečatljivijih vokalnih interpretacija ujedno je i jedan od
najemotivnijih i najuspelijih protesta protiv nasilja i mržnje u kojima su se
ovi prostori kupali početkom preprošle decenije.
11. Električni Orgazam – Nebo (Električni Orgazam, 1981)
„Nebo“ ulazi u red jugoslovenskih rock pesama u kojima je gorepomenuta
težnja za slobodom najuspelije artikulisana. Stihovi Đorđa Otaševića jedan su
od najglasnijih krikova za slobodom mišljenja, govora i izbora upućenih sa
domaće rock scene.
10. Dobrovoljno Pevačko Društvo –
Zemlja (Nedelja na duhove, 1996)
Pre sedam meseci sam sedeo u hladnom autobusu, bezuspešno pokušavajući
da se ugrejem, posmatrajući snegom pokrivena polja kraj puta, misleći na
rastanak sa jednom dragom osobom i na to kako baš ništa nije ispalo onako kako
sam verovao da će biti kada sam imao osamnaest godina i psujući takvu državu i
takvo društvo i proklinjući svoju sreću da se rodim na ovim prostorima. A sa
radija, za divno čudo, nije išao uobičajeni soundtrack za vožnju srpskim
autobusima, već jedna od najsetnijih i najlepših balada domaćeg rocka. „Verujem
da je trebalo sve / Da bude poptuno drugačije / Da bude čisto i / Da bude od
svetlosti / I nikad da me ne izneveri“. A onda, nekoliko trenutaka nakon što se
pesma završila, setio sam se da su autori pesme otišli u politiku, pa sam
opsovao i njih.
9. Zabranjeno Pušenje – Nedelja
kad je otiš'o Hase (Dok čekaš sabah sa
šejtanom, 1985)
Da li su tome, kako neki vele, najviše krivi Englezi, Švabe i Rusi, da
li je, kako vele drugi, tome najviše kriv sam Hase, ili smo, možda, najviše
sami tome krivi, tek izvesno je da smo sve važne utakmice izgublili, te da je
„Nedelja kad je otiš'o Hase“ Zabranjenog Pušenja jedan od najsjajnijih bisera
jugoslovenske rock poezije.
8. Đorđe Balašević – Ne lomite mi
bagrenje (Bezdan, 1986)
„Ne lomite mi bagrenje“ jeste u vreme objavljivanja predstavljala
protest sasvim jasan, ali, ona u svojoj biti, kako sam Balašević reče, „nije
pesma o nacijama, to je pesma o dobru i zlu...“ Možda su, ma koliko se činilo
da nije tako, stihovi „Ne lomite mi bagrenje / Pod njima sam je ljubio /
Bosonogu i odbeglu od sna“ ključni; oni govore o nasrtajima na ljubav, dakle na
čovečnost.
7. Van Gogh – Manitua mi (Strast, 1993)
„Manitua mi“ je, verujem, najbolje podsećanje na činjenicu da Van Gogh
devedestih nije bio bez razloga cenjen od strane kritike i publike
profinjenijeg ukusa. Nije neobično što je u jednoj od najvrednijih pesama Van
Gogha upotrebljena indijanska ikonografija – „Manitua mi“ predstavlja neprolazan
poziv na borbu za slobodu:
„Hrabar i lud su isto kad nemaš
Ljubav, ponos, snagu i mir
Ne znaš šta je zakon kada osećaš bol“
6. Galija – Trube (Istorija, ti i ja, 1991)
Iskreno, užasno me nervira činjenica da široke narodne mase ne shvataju
kakve su to „stare trube“ (valjda zato što nisu nikad ni promišljale o tome), i
što ovu pesmu doživljavaju kao izuzetno veselu. Radoman Kanjevac mi je, u
jednom intervjuu, rekao da mu to ne smeta: „Ako je neko zavoleo neku ženu uz
taj veseli refren u inače veoma pesimističnoj pesmi, ja sam srećan i
zadovoljan.“ Mada, ne osećam se bolje ni kada vidim da su ljudi koji jesu
razmišljali stvari krivo ili pojednostavljeno shvatili. Pre više godina sam, na
jednom internet forumu, ušao u raspravu sa nekim ko je tvrdio da su „Trube“
najobičnija nacionalitička budnica. Danas to ne bih radio. Danas pristajem uz
Kanjevca, koji smatra da su pesme koje je napisao za Galiju, „nakon 25 godina,
u stanju da brane same sebe“.
5. Darko Rundek – Crni dusi (Apokalipso, 1996)
„Crni dusi“ predstavlja jedan od pesničkih vrhunaca Darka Rundeka. Suštinu
rađanja mržnje i nasilja, utočišta glupaka i prostaka, Rundek je majstorski
izrazio u tek petnaestak stihova.
4. Termiti – Vjeran pas (Novi punk val 78 – 80, 1981)
Jedna od najznačajnijih jugolovenskih punk himni je, čini se, aktuelnija
danas no u vreme njenog objavljivanja. Jer, danas u životu prolazi mnogo manji
deo nas no onda, a i dan kad će ljudi početi da laju se, reklo bi se,
približava.
3. Azra – Kurvini sinovi (Sunčana strana ulice, 1981)
I „Kurvini sinovi“, u kojoj je Džoni pokazao sav raskoš svog talenta, svakako,
ulaze u red pesama koje su danas možda još aktuelnije nego u vreme nastanka –
a, naravno, pitanje je hoće li ikada prestati da budu aktuelne... Kako Petrović
Petar tvrdoglavo odbija da postavi studijske snimke Azre na svoj kanal, a oni
koji bivaju postavljeni bivaju ubrzo uklonjeni na njegov zahtev, uz ovaj tekst
prilažemo verziju Daleke Obale (samo zato što je originalu vernija od nama
draže verzije Triggera).
2. Partibrejkers – Hoću da znam (Kiselo i slatko, 1994)
„Hoću da znam“ će, kako reče Peca Popović, „izrasti tokom godina ledenog
doba u veliki vapaj za slobodom. [...] To nije samo pesma. To je mit
rokenrola...“ Malo je pesama, ne samo na ovom podneblju, već i u svetskim
okvirima, čiji je svaki distih postao parola u večitoj borbi osvajanja slobode,
i koja tako uspelo sažima ideale na kojima rok počiva: „Biti poseban, biti
slobodan, biti samo svoj“.
1. Riblja Čorba – Pogledaj dom
svoj, anđele (Istina, 1985)
Ma hajte, molim vas, zar ovu pesmu na prvom mestu niste očekivali? Ne
slažem se sa vama. Da parafraziram Dragana Todorovića: nije pesma sapun da se
potroši; neće potezanje „Otadžbine“, „Svetlih grobova“ i „Ave Serbia“ kada god
se nekom učini da je zgodno naškoditi tim pesmama, pa neće ni „Anđelu“, koga je
i sam autor pod stare dane uveo iz, kako reče Ratko Adamović, „svetskog duha
protesta jednog Boba Dilena“ u „ovaj provincijski kokošinjac koji nas sviju
ponižava“. Ja ću u „Anđelu“ uvek videti svevremeni krik svih poniženih i
uvređenih, krik protiv nepravde i sveta gde je čovek čoveku vuk, krik koji ne
može izgubiti na poetskom naboju ma šta se dešavalo sa njegovim autorom, od
koga se, naposletku, kako je i on sam često isticao, pesma odavno odvojila. Kako
reče Peca Popović:
„Kažu da je Lutka sa naslovne
strane tetka-baba. Za ideale su opet poginule budale.
Jedino taj Anđeo blešti u mrklom mraku.“
(Balkanrock.com, 27. jun 2014)
Нема коментара:
Постави коментар