Petar Janjatović, novinar, publicista, književnik, zastupnik
izdavačke kuće Dallas Records za Srbiju, najširoj publici poznat kao
autor enciklopedije jugoslovenske rock muzike, za Balkanrock govori o
svojim knjigama, budućim izdanjima Dallasa i izdavaštvu u Srbiji.
BR: Prošlo je pet godina od poslednjeg, trećeg izdanja Vaše Ex YU Rock enciklopedije. Možemo li se nadati pojavljivanju četvrtog izdanja Enciklopedije u bliskoj budućnosti?
Petar Janjatović: Deo tiraža
trećeg izdanja je još u prodaji, pa ne vidim potrebu da se radi novo.
Što ne znači da redovno ne radim na dopunjavanju za neko buduće izdanje.
Mada mi se čini da internet ipak pobeđuje u trci sa hard copy, takvim
vrstama knjiga
BR: Hoće li se u četvrtom izdanju Enciklopedije
naći neki izvođač koji je bio aktivan u SFRJ a priznanje stekao nakon
njenog raspada? (U niškim rock krugovima – „baza“ Balkanrocka je u Nišu -
spekuliše se o pojavljivanju Fleka i Dobrog Isaka u novom izdanju Enciklopedije...)
Petar Janjatović: Nema
razloga da ne bude grupa koje si spomenuo, a ima još zanimljivih primera
sastava koji u vreme originalne aktivnosti nisu imali sreće da dođu do
adekvatnih izdanja. Tu su i Ogledala, Mrtvi Kanal iz Rijeke, beogradski
Nesalomivi. Zanimljivo, sve naša izdanja, izgleda da se puno bavimo
arehologijom. Ali evo, još se prisećam i grupe Trotakt Projekt kojoj je
Croatia Records prošle godine izdala kompletan minuli rad. Biće toga.
BR: Koji mladi izvođači bi mogli dobiti mesto u novom izdanju Enciklopedije?
Petar Janjatović: Rano je o
tome govoriti, ali dosta toga se u poslednjih pet godina desilo na
srpskoj sceni. Meni su zanimljivi Svi Na Pod, Naked, Lejdi Jelena...
Dosta sam očekivao od sastava Repetitor, ali oni su nekako posustali.
BR: Čini se da najžešće kritike na račun Enciklopedije stižu iz metal krugova. Domaći metal fanovi Vam zameraju što u Enciklopediju
niste uvrstili pionire domaćeg ekstremnog metala, poput Hellera i
Bombardera, ali i što se u poslednjem izdanju Enciklopedije nisu našli
sastavi koji su nakon 2000. godine stekli veliku popularnost, na primer
Alogia i Kraljevski Apartman. Kako to komentarišete?
Petar Janjatović: Sve ide
meni na dušu. Priznajem da, rasistički, taj pravac stavljam dosta nisko u
rock lancu ishrane. Trudio sam se da ne zaobiđem izrazite predstavnike
žanra, a sve ostalo je samo pitanje ukusa.
BR: Na koricama drugog i trećeg izdanja Enciklopedije odštampani su izvodi iz prikaza knjige u medijima zemalja bivše SFRJ. Imate li saznanja o tome da li je Enciklopedija doprla do nekih drugih zemalja, onih u kojima je jugoslovenski rock bio slušan? Da li je bilo ideja da se Enciklopedija objavi na nekom stranom jeziku?
Petar Janjatović: Relativno
skoro mi se javio Poljak koji studira ruski, a uči i srpskohrvatski
(kako je arhaično nazvao naš jezik) i hoće da napravi ex Yu rock sajt,
pa je tražio da mu pošaljem enciklopediju sa posvetom. Znam da je neki
bugarski i ruski novinari koriste jer su upoznati sa tom scenom. Nisam
siguran da postoji potreba za izdavanjem knjige na nekom stranom jeziku.
Uostalom, neki ljudi vrlo pedantno na Vikipediji prevode biografije
grupa iz moje knjige, a čak se trude i da dopunjavaju aktuelnim
informacijama.
BR: Svojevremeno ste govorili o
mogućnosti da napišete enciklopediju jugosloveske zabavne muzike. Da li
ste od te ideje odustali?
Petar Janjatović: I jesam i
nisam. Dobar deo sam napisao, a onda sam nekako zapeo sa entuzijazmom.
To se sad kiseli u kompjuteru i čeka da se ponovo dovedem na radnu
temperaturu. Možda nešto i bude od toga. Mada sam sve manje siguran da
postoje ljudi koje bi takva knjiga zanimala.
BR: Šta je sa Pesmama bratstva, jedinstva i potomstva? Hoće li se pojaviti treće izdanje ove antologije jugoslovenskog rock pesništva?
Petar Janjatović: Neće,
sigurno. I za ovo prethodno ima vrlo malo interesovanja, biće da su se
ljubitelji muzike sve više okrenuli internetu i kada je čitanje u
pitanju.
BR: Neobično je odsustvo pesama Đorđa Balaševića iz antologije, tim pre što ga pominjete u predgovoru. Zašto je tako?
Petar Janjatović: Prvobitno
sam planirao prilično veliki broj Balaševićevih pesama za knjigu,
posebno onih politički obojenih koje je napisao tokom devedesetih
godina. I kada smo videli koliko ih ima, izdavač i ja smo shvatili da se
tu vrlo ozbiljno postavlja pitanje autorskog prava. Pa je bolje da
Balašević napravi knjigu sa izborom svojih pesama.
BR: Već duži niz godina ste
zastupnik Dallas Recordsa za Srbiju. Šta je po Vama glavni uzrok stanja u
kome se nalazi domaće rock izdavaštvo? Da li je u pitanju opšta
besparica, promene koje je doneo internet (uključujući tu
hiperprodukciju i dostupnost muzike), ili nešto treće?
Petar Janjatović: Uz nabrojano, dodatni problem je što nove generacije nemaju naviku da kupuju muziku, nemaju fetiš prema disku ili vinilu. Uz sve nove tehnologije to je sasvim normalno. Problem je i u krizi autorstva, u predvidljivosti muzike. A i to je normalno upravo zbog hiperprodukcije koju si spomenuo.
Petar Janjatović: Uz nabrojano, dodatni problem je što nove generacije nemaju naviku da kupuju muziku, nemaju fetiš prema disku ili vinilu. Uz sve nove tehnologije to je sasvim normalno. Problem je i u krizi autorstva, u predvidljivosti muzike. A i to je normalno upravo zbog hiperprodukcije koju si spomenuo.
BR: Možete li da nam otkrijete nešto od onoga što nas u budućnosti očekuje iz Dallas Recordsa?
Petar Janjatović: Još arheologije. Ali da ne pričam previše unapred.
BR: U poslednjih par godina vinilna
izdanja se vraćaju u modu na svetskoj, ali i na domaćoj sceni. Postoji
li mogućnost da se neko izdanje Dallasa pojavi na vinilu?
Petar Janjatović: Proizvodnja
vinila je veoma skupa, posebno kada se radi mali tiraž. A samo takav i
ima smisla. Hteli smo da novi Električni Orgazam izađe i na vinilu ali
smo morali, nažalost, da odustanemo od toga.
BR: Vaše kratke priče objavljivane su u novosadskom Stavu i u knjzi Meni pričaš?! (Kikinda Short 04). Možemo li se nadati knjizi kratkih priča Petra Janjatovića?
Petar Janjatović: O, još
jedan prilog činjenici da sam se ulenjio. Poslednjih godina pišem malo
ali zato teško. Nedavno sam posle dugo vremena čitao te stare priče i,
uprkos nostalgiji, prilično sam kritičan prema njima. Ipak, one
pripadaju sasvim drugom vremenu i u njemu treba da ostanu.
Foto: sumadijapress.com
(Balkanrock.com, 27. maj 2012)
Нема коментара:
Постави коментар