John Singer Sargent – Gassed (detalj)
Velikoj vrednosti humorističke serije Mućke doprinosi činjenica da se njeni tvorci nisu libili da se
pozabave ozbiljnim temama, od međuljudskih odnosa, preko života u Britaniji Margaret
Tačer, do strahota rata. U šestoj epizodi prve sezone, „Rusi dolaze“ (onoj u
kojoj Del kupi „uradi sam“ atomsko sklonište, a Rodni ga ubedi da ga ne prodaju
već sastave, za slučaj da izbije Treći svetski rat), Del Boj iznosi svoje
viđenje rata: „Vidiš, iz veka u vek, svakoj generaciji britanske omladine bio
je garantovan pristojan rat. [...] Takva vrsta hrabrosti je sada suvišna, jer
će sledeći rat voditi kompjuterski programeri. Vidiš, to frustrira današnju
omladinu. Možeš da ih vidiš svakoga dana u igraonici kako služe svojoj
otadžbini ubijajući vanzemaljce. Onaj pravi rat o kome pričam, Erol Flin vodi
njih šest stotina u dolinu smrti [...] Rat pun slave i hrabrosti!“
Deka Troter na to odgovara: „Šta ti uopšte znaš o tome? [...] Video si kečap
i kaskadere. Ja govorim o onome stvarnom. Sećam se, bio sam klinac, video sam
vojnike kako marširaju u bitku. O da, bio je to veličanstven prizor! [...] Moj
brat Džordž se borio kod Pašendala. Pola miliona savezničkih vojnika je
poginulo tamo zbog pet milja blata. Bio sam na Kings Krosu kada je njegov puk
stigao kući. Većinu njih su izneli iz voza. Video sam ljude bez udova, slepe
ljude, ljude koji nisu mogli da dišu jer im je pluća u komade razneo iperit...
Dok je nacija slavila, njih su skrivali u velikim sivim zgradama, daleko od
pogleda javnosti. Zbog takve hrabrosti mogla je da ti presedne pobednička
večera, zar ne? Obećali su nam kuće po meri heroja, a dali nam heroje koji ne
mogu da izađu iz kuće.“
Može se povući paralela između Delovih i Dekinih monologa i dve slike
Prvog svetskog rata u popularnoj muzici (i popularnoj kulturi uopšte). Dok je
jedan deo autora u svojim delima pokušao da ilustruje sve strahote događaja
koji su zauvek promenili čovečanstvo, drugi su govoreći o Velikom ratu, kako reče
Uroš Smiljanić u tekstu „Metal i rat, na drugi pogled“, „pothranjivali
osamnaestovekovni romantični ideal rata u kojem otmeni vojnici, obučeni u lepe
uniforme, svečano marširaju jedni prema drugima sa bajonetima na gotovs“.
Svakako, nije potrebno doživeti ni svetski rat, ni građaski, niti čučanje u
podrumu sa strepnjom da će neko na vas odozgo nešto baciti da biste ove druge
smatrali idiotima. Ono najvrednije na temu Prvog svetskog rata iz sfere
popularne muzike počiva na tradiciji antiratne umetnosti (mada uglavnom pruža
sasvim pojednostavljeno viđenje Prvog svetskog rata kao nekakve tragične greške
koju je čovečanstvo moglo izbeći). Na dan kada svet obeležava stoleće od
početka rata za koji se verovalo da će okončati sve ratove, podsećamo vas na
neka od najzanimljivijih rock ostvarenja inspirisanih ratom kojim je započelo
Savremeno doba.
Inače, prilično je zanimljiva činjenica da za rock autore iz zemlje
napadom na koju je Prvi svetski rat i počeo i koja je u tom ratu teško
postradala (i u čijoj umetnosti je, samim tim, tema Velikog rata obrađivana na
naročit način) ovaj rat nije bio zanimljiva tema. Uzroci tome mogu se, možda,
pronaći u sledećem: jugoslovenski rock autori su, zbog specifičnosti sredine u
kojoj su stvarali, više bili okupirani savremenim dešavanjima; osim toga, u
socijalističkoj Jugoslaviji borba srpske i crnogorske vojske u Prvom svetskom
ratu posmatrala se kao deo slobodarske tradicije, pa se njeno veličanje moglo
od strane publike doživeti kao à la
„Računajte na nas“ slavljenje zvanične ideologije, međutim, neretko se
veličanje ove borbe dovodilo u vezu sa srpskim nacionalizmom, pa je postojala i
opasnost da se od strane i publike i vlasti pesme sa takvom tematikom proglase
nacionalističkim. Sa druge strane, savremeni rock autori bili su uronjeni u
strahote poslednjih ratova na ovim prostorima i posledice koje su oni za sobom
ostavili da bi se bavili daljom prošošću. Zato je, na žalost, teško sačiniti
sličan tekst sa ostvarenjima domaćih rockera na ovu temu.
The Royal Guardsmen – Snoopy Vs. The
Red Baron / Snoopy's Christmas (Snoopy And
His Friends, 1967)
Dve pesme američkog pop rock sastava The Royal Guardsmen sa čuvenim
junakom Charlesa Shulza i još čuvenijim Crvenim baronom kao glavnim junacima mogu
se samo uslovno označiti kao inspirisane Prvim svetskim ratom. Naime, pesma
„Snoopy vs. the Red Baron“, objavljena 1966. godine, inspirisana je stripovima
u kojima Snoopy sebe zamišlja kao velikog ratnog pilota koji se sukobljava sa
Crvenim baronom. Pesma je postala veliki hit, ali su Shulz i njegov izdavač
podneli tužbu protiv benda zbog neovlašćenog korišćenja Snoopyevog imena. The
Royal Guardsmen su izgubili spor, ali im je Shulz dozvolio da snime još pesama
sa Snoopyem kao glavnim junakom. Tako je nastao album Snoopy And His Friends, za koji je Shulz čak uradio omot. Na albumu
se našla i pesma „Snoopy's Christmas“, u kojoj se Crveni baron i Snoopy na
Božić sukobe na nebu, ali se sve završava božićnom zdravicom na zemlji. U ovim
pesmama ne samo da nema ozbiljnije kritike rata, već nema ni satire à la 'Allo 'allo (činjenica da se grupa,
nakon raspada 1970, vratila na scenu 2006. propagandnim smećem „Snoopy vs.
Osama“ ukazuje da tako nešto od ovog sastava ni ne treba očekivati), ali su
one, zbog mesta koje zauzimaju u istoriji popularne muzike, svakako vredne
pomena.
The Zombies – Butcher's Tale
(Western Front 1914) (Odessey And Oracle,
1968)
„Butcher's Tale (Western Front 1914)“ slika sećanja jednog vojnika na
Prvi svetski rat. Vojnik kaže: „Kasapin, da, to beše moj zanat / Ali sad mi je plata
kraljev šiling / Kasapin sam mogao i ostati / Nakon pokolja koji videh“. Po
mnogim tumačima, ova pesma predstavlja protest protiv rata u Vijetnamu. Pesmu
je napisao i otpevao basista Zombiesa Chris White; „Butcher's Tale (Western
Front 1914)“ je jedina pesma grupe koju je otpevao White. Ova pesma je jedna od
najeksperimentalnijih pesma Zombiesa; neobični zvučni efekti postignuti su
puštanjem unazad ploče sa muzikom francuskog kompozitora Pierrea Bouleza.
The Kinks – Yes Sir, No Sir /
Some Mother's Son (Arthur (Or The Decline
And Fall Of The British Empire), 1969)
Sedmi studijski album Kinksa i jedno od njihovih najhvaljenijih
ostvarenja prvobitno je nastao kao soundtrack za TV film koji je nameravala da
snimi britanska produkcijska kuća Granada TV. Ray Davis je, u saradnji sa
piscem Julianom Mitchelom, počeo da radi na konceptu filma. Međutim, Granada je
u jednom trenutku odustala od snimanja, pa je Arthur objavljen kao konceptualna ploča. Album pripoveda priču o
teškom životu jedne engleske porodice u periodu
nakon Drugog svetskog rata. Eddie, brat glavnog junaka, Arthura Morgana, poginuo
je u bici na Somi. Pesme „Yes Sir, No Sir“ i „Some Mother's Son“ govore o Eddieovoj
smrti i obe nose snažnu antirantu poruku. „Dajte šljamu pušku i naterajte taj ološ
da se bori / I postarajte se da dezerteri budu upucani na mestu / Ako neko
pogine, poslaćemo orden njegovoj ženi“, glase stihovi prve pesme, a druga pesma
kaže: „Sin neke majke leži u polju / Neko je danas ubio sina neke majke“.
Siouxsie And The Banshees – Poppy
Day (Join Hands, 1979)
„Dan bulke“ u zemljama Komonvelta predstavlja dan sećanja na vojnike
koji su izgubili život u Prvom svetskom ratu. Minijatura Siouxsie And The
Banshees nazvana po ovom prazniku zasnovana je na stihovima pesme „U poljima Flandrije“
kanadskog pesnika i borca u Prvom svetskom ratu Johna McCraea. McCrae je pesmu
napisao 1915. godine, nakon pogreba jednog prijatelja i saborca. Legenda kaže
da su McCraeovi saborci sačuvali pesmu nakon što ju je on, nezadovoljan njome,
bacio. Pesma će postati jedna od najpoznatijih pesama o Prvom svetskom ratu na
engleskom jeziku, a u njoj pominjane bulke koje rastu na grobovima mrtvih
vojnika simbol sećanja na poginule.
Elton John – All Quiet On The
Western Front (Jump Up!, 1982)
Slike stradanja u ovoj pesmi sa stihovima iz pera Johnovog dugogodišnjeg
saradnika Berniea Taupina, nazvanoj po remek-delu Eriha Marije Remarka, izvrsno
su potcrtane formom durske balade.
Sting – Children's Crusade (The Dream Of The Blue Turtles, 1985)
Pesma „Children's Crusade“, objavljena na Stingovom solo prvencu,
nazvana je po događaju koji se navodno odigrao 1212. godine – po legendi,
izvesni francuski ili nemački dečak poveo je nekoliko desetina hiljada dece u
pohod na Svetu zemlju, sa namerom da muslimane mirnim putem preobrate u
hrišćanstvo (savremeni istraživači su došli do zaključka da u pitanju nije bio
pohod dece, već siromaha). Međutim, temu pesme ne predstavlja događaj po kome
je nazvana; u pesmi Sting povlači paralelu između stradanja mladih Engleza u
Prvom svetskom ratu i strašnih posledica koje je pošast droge ostavila na
londonsku omladinu.
Metallica – One (...And Justice For All, 1989)
„One“ je posredno inspirisana Prvim svetskim ratom (iako zvuci
helikopera navode na drugačiji zaključak) – James Hetfield i Lars Ulrich
inspiraciju su pronašli u romanu Džoni je
krenuo u rat Daltona Tramba. Roman predstavlja priču o mladom borcu koji u
eksploziji ostaje bez udova, očiju, ušiju, zuba i jezika, ali netaknutog uma.
Godine 1971. sam Trambo je režirao filmsku adaptaciju romana; članovi Metallice
su scene iz ovog filma iskoristili u spotu za pesmu „One“.
The Farm – All Together Now (Spartacus, 1990)
Pesma „All Together Now“, objavljena na prvencu grupe The Farm,
inspirisana je čuvenim Božićnim primirjem iz 1914. godine (kada je, na više
tačaka duž Zapadnog fronta, nekoliko dana pred Božić vatra utihnula, da bi na
Badnje veče i Božić vojnici izlazili iz rovova, razmenjivali poklone, pevali
božićne pesme i igrali fudbal sa neprijateljskim vojnicima). Godine 2006.
verzija pop grupe Atomic Kitten postala je nezvanična himna osamnaestog
svetskog prvenstva u fudbalu, naravno, sa refernom iščupanim iz konteksta.
Motörhead – 1916 (1916, 1991)
„1916“ pripoveda priču o šesnaestogodišnjim mladićima koji su tvrdili da
imaju osamnaest godina samo da bi mogli da se bore za kralju i otadžbinu iz
perspektive jednog od dečaka koji su izgubili živote na frontu. Ova pesma, koja
može ući u sve antologije rock poezije, po rečima publiciste Philipa Dodda, „otkriva
Lemijevu nežniju stranu. Ali nemojte mu reći da sam to rekao.“
Linda Ronstadt & Emmylou
Harris – 1917 (Western Wall: The Tucson
Sessions, 1999)
Pesmu „1917“ u originalu je snimio američki kantautor David Olney na
njegovom albumu Through A Glass Darkly,
a iste godine su obradu – usuđujemo se reći: uspeliju – snimile Linda Ronstadt
i Emmylou Harris. Lirski subjekt pesme je prostitutka koja pripoveda o mladiću
na trodnevnom odsustvu kome treba „jeftina ekstaza i ženske ruke da ga
sakriju“. On je pozdravlja učtivim naklonom, svoj bol prikriva ponosom, pijući
previše i smejući se glasno, a ona mu poručuje: „Ove noći rat je završen“.
Iron Maiden – Paschendale (Dance Of Death, 2003)
Tipičan maidenovski metal ep „Paschendale“ pripoveda priču o
gorepomenutoj Pašendalskoj bici; i ovde je lirski subjekt vojnik koji je
izgubio život u boju. Bruce Dickinson na koncertima grupe ovu pesmu obično
najavljuje antiratnim stihovima Vilfreda Ovena, pesnika koji je 1918. poginuo
kao engleski vojnik.
Radiohead – Harry Patch (In
Memory Of) (singl, 2009)
Ovu pesmu članovi Radioheada posvetili su Harryu Patchu, koji je
preminuo desetak dana pre njenog objavljivanja. Patch je bio poslednji
Evropljanin za koga se pouzdano znalo da se borio u rovovima Zapadnog fronta. Tokom
dvehiljaditih Patch je dao veliki broj intervjua u kojima je govorio u užasima
rata. Kada je preminuo, kao najstariji čovek u Evropi, bio je star 111 godina,
jedan mesec, jednu nedelju i jedan dan. Netipičnog zvuka za Radiohead, „Harry
Patch (In Memory Of)“ nosi snažnu antiratnu poruku, a nekoliko stihova
predstavlja citate iz Patchovih intervjua. Pesma se mogla kupiti online, a sva
sredstva od prodaje bila su namenjena Royal British Legionu, dobrotvornoj
organizaciji za pomoć bivšim vojnicima u službi njenog veličanstva.
Stray – Harry Farr (Valhalla, 2009)
Harry Farr bio je engleski vojnik koji se borio u rovovima na zapadnom
frontu. U maju 1915. godine Farr je, dok je bio u rovu, doživeo epileptični
napad. Za svo vreme boravka u bolnici Farr je patio od neprestane drhtavice – novija
istraživanja pokazala su da je možda patio od hiperakuzije, akutne osetljivosti
na zvuk – ali je ipak otpušten iz bolnice kao zdrav i poslat nazad na front,
gde se borio u bici na Somi. U više navrata je tražio pomoć lekara, ali je,
pošto nije imao vidljivih povreda, stalno vraćan u rovove. Farr je odlučio da
dezertira, ali je uhvaćen i poslat na vojni sud. Osuđen je na smrt streljanjem
zbog „ponašanja koje bi pred neprijateljem delovalo kukavički“. Tokom narednih
decenija, Farrova porodica se borila za rehabilitaciju svih onih koje je vojni sud
kaznio umesto da dobiju lekarsku pomoć. Godine 2009. britanski sastav Stray
posvetio mu je ovu pesmu.
PJ Harvey – Batlleship Hill (Let England Shake, 2011)
Betlšip Hil je ime koje su Britanci dali brdu na Galipolju. Ovo brdo,
poznato i kao „Bejbi 700“, imalo je značajnu stratešku ulogu u Galipoljskoj
operaciji i predstavljalo poprište bitke između turske i britanske vojske, te
poslužilo PJ Harvey kao motiv u prekrasnoj pesmi o sećanju na bitku i zemlji
koja stoji iznad ljudskih sukoba.
(Balkanrock.com, 28. jul 2014)
Нема коментара:
Постави коментар