Kada je četvorodelni dokumentarac Slobodana Simojlovića o liku i delu
Bore Đorđevića i istorijatu Riblje Čorbe najavljen uz dosta pompe, nisam se
nadao nečemu višem od činjenica poznatih i vrapcima na grani kao osnovi za
hvalospeve. No Uporno dozivanje anđela
me je, priznajem, više nego prijatno iznenadilo.
Valja odmah reći: dokumentarna serija Uporno dozivanje anđela: Priče o Bori i Ribljoj Čorbi, sačinjena od
četiri pedesetpetominutne epizode, snimljena u produkciji Radio Televizije
Srbije povodom 35 godina od osnivanja benda i objavljivanja „Lutke sa naslovne
strane“, predstavlja verovatno najbolje dokumentarno ostvarenje kada je o Čorbi
reč. Za to su detalji iz istorije benda ponajmanje zaslužni – priče o prvom
sastanku u kafani „Šumatovac“ i odabiranju imena „Riblja Čorba“, Bajaginom
dolasku u bend, legendarnom koncertu na Tašmajdanu, saradnji sa Johnom McCoyem,
reakcijama koje su Borini stihovi izazivali u javnosti, pokušajima cenzure, pogibiji
četrnaestogodišnje Željke Marković na koncertu u zagrebačkoj Ledenoj dvorani, veličanstvenim
comebackom sa Istinom, gostovanjem
Eddya Granta na „Amsterdamu“ dobro su poznate (mada možda ne i najširoj
publici, kojoj je serija, samim tim što se emituje na nacionalnoj televiziji, i
namenjena). Zato je druga epizoda, koja nosi naslov „Najlepše godine Riblje
Čorbe“ i koja se bavi periodom od Bajaginog dolaska u bend do Muzičara koji piju, možda paradoksalno, najmanje zanimljiva (mada nije bez dosad nepoznatih
činjenica i anegdota, u koje pre svega pruža uvid pre svega intervju sa Borinom
nekadašnjom verenicom Majom Jovanović). Sa faktografske (no ne samo sa
faktografske) strane znatno je zanimljivija epizoda, „Kad je bio samo Bora“ ,
koja se bavi Borinim muzičkim počecima u čačanskim Hermelinima, te prvim
uspesima sa grupom Zajedno i karijerom u Suncokretu i Ranom Mrazu. Intervjui sa
Pecom Popovićem i beskrajno simpatičnim nekadašnjim članovima Hermelina,
Prvoslavom Savićem, Borkom Ilićem i Acom Dimitrijevićem, praćeni arhivskim
snimcima Čačka iz šezdesetih godina prošlog veka i Gitarijade na Beogradskom
sajmu, osvetljavaju prve Borine muzičke korake, ali ih i na vrlo živopisan
način smeštaju u određeni kulturni i istorijski kontekst. Ovi minuti Upornog dozivanja anđela predstavljaju potencijalnu
građu za istoriju početaka jugoslovenskog rokenrola i njegovog „doba nevinosti“
(„To se dobro sećam, kad je Boro rek'o: 'Ima neko sranje, bre, u Češkoj, u
Pragu, ovo-ono', ma ne, nas to uopšte nije interesovalo!“, kaže Savić, „Ma samo
muzika, muzika je bila u prvom planu!“). Arhivski snimci grupe Zajedno i
intervjui sa Marinom Nikolić i Ivanom Kačunković, nekadašnjim članicama grupe,
te snimci sa proba za beogradsku postavku Isusa
Hrista Superstara osvetljavaju dosad najmanje obrađivan period Borine
karijere (ne računajući, naravno, početke u čačanskim srednjoškolskim bendovima),
a naročito zanimljiv detalj predstavlja kratka izjava koju je Bora dao kao
jedan od glumaca u mjuziklu; naime, snimak na kome mladi Bora pomalo stidljivo
govori o želji za afirmacijom predstavlja njegov prvi video intervju.
Svakako, sve to ne znači da su minuti posvećeni karijeri Riblje Čorbe
nezanimljivi. Dobar izbor sagovornika – uz Boru, Mišu, Vicka (koji je ovom
prilikom dao jedan od njegovih najboljih intervjua), Džindžera, Bajagu, Čuturu
i mladog Nikolu Zorića, te već pomenute članove Hermelina i grupe Zajedno i
Pecu Popoviću, u seriji se pojavljuju i Jugoslav Vlahović, Snežana Jandrlić,
Gorica Popović, Kornelije Kovač, Goran Bregović, Arsen Dedić, John McCoy (kome
je ovo, ako se ne varam, prvi intervju u kameru o Ribljoj Čorbi), Ratko
Adamović, Adam Puslojić – te prepliatnje priča o menjanju vetrova na
jugoslovenskoj muzičkoj seni, cenzuri, turnejama sa hronologijom Riblje Čorbe
izdvajaju Uporno dozivanje anđela od
sličnih ostvarenja. Lična nota koju je
Simojlović dao seriji pričama o detinjstvu u socijalističkoj Jugoslaviji, prvim
susretom sa pesmama Riblje Čorbe, vremenima kada je Riblju Čorbu vatreno voleo
i kada je ljubav bledela, te ponovnom interesovanju za Riblju Čorbu koju je u
njemu probudilo oduševljenje njegovih sinova pesmama grupe predstavlja naročit
kvalitet serije. Podela uloge naratora vešto je izvedena: dok je Simojlović
govorio o ličnim asocijacijama i emocijama, iznošenje biografskih i drugih
podataka povereno je prepoznatljivom glasu Žarka Obračevića.
No najveći kvalitet ove serije predstavlja činjenica da ona nije
sačinjena od pukih hvalospeva; Simojlović se, naime, hrabro uhvatio u koštac sa
neprijatnim temama. Pad kvaliteta nakon Istine,
problemi sa alkoholom (intervjui sa Borinim kafanskim prijateljima ulaze u
najzanimljvije i najživopisnije delove serije), kontroverzni istupi u jeku rata
– „Kada je krenuo silovito, to je bio jedan evropski duh, svetski duh protesta jednog
Boba Dilena. E, čemu sad silaziti u ovaj provincijski kokošinjac koji nas sviju
ponižava?“, pita se književnik Ratko Adamović – te Borina, kako kaže Arsen, „disidentska
potreba“ da „i kada je bio enormno prihvaćen ima geslu odvojenosti“, potreba
koja je Boru od pesnika i „glasnogovornika naroda“ pretvorila u komedijaša, nisu
zaobiđeni. Činjenica da je Simojlić progovorio o temama koje su autori sličnih ostvarenja
redovno zaobilazili ono je što stavlja Uporno
dozivanje anđela daleko iznad drugih dokumentarnih, što pisanih što
vizuelnih uradaka o Čorbi.
Pa ipak, Uporno dozivanje anđela
nije bez nedostataka. Mogao je Jugoslav Vlahović, kao neko ko je oblikovanjem
vizuelnih aspekata Čorbinlih albuma značajno uticao na njihovu umetničku
koncepciju dobiti znatno više prostora; mogao je nešto prostora dobiti i Ivan
Milosavljević Džule kao pesnik u čijem je delu uticaj Borinih stihova verovatno
najizraženiji; mogao je o Čorbi govoriti i neko iz naraštaja muzičara koji su
za njom došli (mada je pitanje ko bi se od njih, osim možda Neleta Karajlića,
usudio da svoj status poljulja govoreći o bendu koji je popularno pljuvati); mogao
se, naposletku, u seriji pojaviti neko od mlađih muzičkih kritičara, neko
blizak epicentru dešavanja na rock sceni tokom poslednjih trinaest godina, neko
ko bi rekao da je Riblja Čorba odavno izgubila uporište na srpskoj rock sceni
zakoračivši „na glibave puteve srpske estrade“ (Nenad Pejović), da su Borini
stihovi bar od Nojeve barke „banalna,
do vulgarnosti trivijalizovana lirika“ (Uroš Smiljanić) i da mlada „vatrena
publika“ o kojoj govori Gane Pecikoza nije sačinjena toliko od zaljubljenika u
rokenrol koliko od klinaca kojima je Riblja Čorba prvi i najčešće i poslednji dodir
sa rokenrolom, koji „Srbin je lud“ shvataju kao pohvalu ludosti a „Pogledaj dom
svoj, anđele“ kao pesmu o „istorijskim nepravdama“ počinjenim nad srpskim
narodom (kako je, uostalom, i sam Bora izgleda shvata pod stare dane), te lutkica
koje ne bi imale ništa protiv da se nađu na naslovnim stranama, i da se „Lutka“,
eto, peva baš njima, a koji će provod nakon Čorbinog koncerta nastaviti uz
najnovije hitove Grand produkcije. Ipak, nedostatak ovakve persoektive Simojloviću
nije zameriti – on, ako mu sve navedeno i jeste poznato (a vrlo je verovatno da
nije, pošto, kako sam priznaje, od početka devedestih uglavnom nije pratio šta
se dešava sa Čorbom) pripada generaciji koja je nedostatak kvaliteta u
poslednjih petnaestak godina (najmanje) Čorbi sklona da oprosti. Uostalom, sam
pokušaj da se fenomenu zvanom Riblja Čorba pristupi objektivno je, kako smo već
rekli, za svaku pohvalu, a završetak poslednje epizode, iako naginje ka
verovanju da je sve to narod odavno pozlatio, nije apsolutno pozitivno
intoniran – misao da će konačni sud o Borinom liku i delu ipak dati vreme kao
da ostaje da visi u vazduhu. Simojlović priču ne zatvara. Iz izjava Borinih
saradnika i prijatelja moguće je kao zajedničku nit izdvojiti samo ono što je
Dragan Ilić nedavno primetio, govoreći baš o Upornom dozivanju anđela: „Bora je proživeo i preživeo sve svoje
zablude, kompromise, tragedije i veličanstvene trenutke. Nema foliranja. Zato,
čak i kada se ne slažete sa njim – vi mu verujete da misli ono što govori, a to
je danas retka osobina“.
Svakako nije slučajno što je završnu reč, koja se mirne duše mogla naći
na početku prve epizode kao moto ove sjajne dokumentarne serije, dao baš Peca
Popović, čovek koji je u suštinu vazda umeo pronikuti bolje i saopštiti je
lepše no drugi: „Mi imamo problem što dolazimo iz ambijenta gde smo uvek
mislili srcem a ne glavom. E, Bora je žrtva toga što je mnogo često u životu
mislio srcem [...] Bora od toga nema ništa. Osim što ima ljubav jedne
generacije, nerazumevanje druge generacije, jedni ga smatraju za izdajnika,
jedni ga smatraju za onoga koji je rasprodao ideale Riblje Čorbe sa početka,
neki ga smatraju za najgoru vrstu šoviniste, neki u njemu prepoznaju lepotu
iskrenog nacionaliste, neki u njemu prepoznaju nepobeđenog pesnika, neki u
njemu vide alkoholičara koji može još petnaest rundi da se takmiči sa svakim...“
Ocena: 4/5
Prvo prikazivanje: Oktobar 2013.
Scenario i režija: Slobodan Simojlović
Dužina trajanja: 55 min. (epizoda)
(Balkanrock.com, 6. decembar 2013)
Нема коментара:
Постави коментар